Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren
Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2016.</SPAN></P><P><SPAN>Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Ln</SPAN><SPAN>ight</SPAN><SPAN>. </SPAN><SPAN>De parameter </SPAN><SPAN>Lnight </SPAN><SPAN>stelt het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus en maat voor mogelijke slaapverstoring.</SPAN></P><P><SPAN>De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd. De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Identificatie
Alternatieve titel | Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren |
---|---|
Versiedatum | 2017-12-13 |
Type versiedatum | Creatie: Aanmaakdatum of opnamedatum van de dataset. |
Dataset identificator | 83ef01b5-8ef8-4eeb-b8cf-c0fd447a8d80 |
Inhoud
Doel van vervaardiging | Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid. De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling. |
---|---|
Status | compleet: Productie van de data is compleet / afgerond. |
Inhoudelijke beperkingen
Beperkingen van de dataset(serie)
|
Contactgegevens service
Organisatie | BRUSSELS AIRPORT COMPANY |
---|---|
Adres | Auguste Reyerslaan 80 |
Plaats | Schaarbeek |
Postcode | 1030 |
Land | België |
Rol | Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data. |
Contactgegevens service
Organisatie | MercatorNet |
---|---|
Telefoon | 02 553 83 50 |
Adres | Koning Albert II-laan 20, bus 8 |
Plaats | Brussel |
Postcode | 1000 |
Land | België |
MercatorNet@vlaanderen.be | |
Rol | Uitgever: Partij die de data publiceert. |
Contactgegevens service
Naam Contactpersoon | Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning |
---|---|
Organisatie | Departement Omgeving |
Telefoon | 02 553 83 79 |
Adres | Koning Albert II-laan 20, bus 8 |
Plaats | Brussel |
Postcode | 1000 |
Land | België |
bjo.omgeving@vlaanderen.be | |
Rol | Beheerder: Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer van de data. |
Frequentie | 5-jaarlijks: Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd. |
---|
Trefwoorden
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 | Menselijke gezondheid en veiligheid |
---|---|
INSPIRE priority data set |
Directive 2002/49/EC
|
GDI-Vlaanderen Trefwoorden |
Lijst M&R INSPIRE
|
Vlaamse regio's | Vlaams Gewest |
INSPIRE - Spatial scope | Regionaal |
Overige trefwoorden |
MercatorNet
|
Ruimtelijk schema dataset(serie) | vector: Vector data wordt gebruikt om geografische data te representeren. |
---|
Ruimtelijke resolutie dataset(serie)
Noemer | 1000 |
---|
Taal | Nederlands |
---|---|
Karakterset | UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646 |
Categorie(ën) |
|
Aanvullende informatie | Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten teruggevonden worden in deze dataset. |
Begrenzing
Omschrijving geografische begrenzing | Huidige begrenzing | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijvende rechthoek
|
|||||||||
Identificator geografische begrenzing | Vlaams Gewest |
Referentiesysteem
Horizontaal en/of verticaal referentiesysteem
Naam | Belge 1972 / Belgian Lambert 72 |
---|
Kwaliteit
Niveau kwaliteitsinformatie | Dataset: Informatie heeft betrekking op de dataset. |
---|
Bewerkingen
Algemene beschrijving herkomst | Rapport 'Geluidscontouren rond Brussels Airport - Jaar 2016', rapport PA2017_001_BAC, 17.04.2017 in opdracht van Brussels Airport Company (BAC) uitgevoerd door Universiteit Gent, Vakgroep Informatietechnologie (INTEC° Onderzoeksgroep WAVES). De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). De berekeningen werden uitgevoerd met het rekenmodel INM 7.0b met een ‘refinement’ van 9 en tolerance 0,5 binnen een grid met oorsprong op -8 NM (NM: ‘Nautical Mile = 1852 m) in horizontale richting en -6 NM in verticale richting ten opzichte van het luchthavenreferentiepunt (ARP: 50°54’05” N – 04°29’04”E in WGS84). Het rekengrid heeft rechthoekige afmetingen van 19 NM in horizontale richting en 12 NM in verticale richting. Belangrijkste databronnen: 1. Vluchtinformatie uit de luchthaven CDB of 'Central Data Base (bron: Brussels Airport Company) 2. Radar Track informatie (bron: Belgocontrol) 3. Meterelogische gegevens (bron: Belgocontrol). Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG): De Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar (met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen) en agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moeten binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is respresentatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten. Specifiek informatie geluidsbelastingskaarten luchtverkeer: De 5-jaarlijkse actualisatie van de strategische geluidsbelastingskaarten voor de luchthaven Brussels Airport, overeenkomstig artikel 7 van richtlijn 2002/49/EG, is beschikbaar in de vorm van het jaarlijks contourrapport opgemaakt in opdracht van de luchthavenbeheerder in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden (Hst. 5.57 Vliegvelden). Het studierapport beschrijft uitgebreid de geluidimpact van vliegbewegingen uitgevoerd in 2016 op de omgeving rond de luchthaven, zowel in het Vlaams Gewest als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De geluidscontouren van Lnight werden voor het jaar 2016 berekend met het Integrated Noise Model (INM) versie 7.0b. Algemene toelichting bij de jaarlijkse contouren gerapporteerd in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden: De jaarlijkse geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren beschrijven een gemiddelde status van data die voortdurend wijzigen. Voor hun juistheid worden de geluidscontouren vergeleken met geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Meer info over de jaarlijkse geluidscontourberekening in opdracht van BAC is terug te vinden op de website van Brussels Airport: http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/ . |
---|
Conformiteit
Domeinconsistentie
Resultaat
|
Toegangs- en gebruiksbeperkingen
Legale en veiligheidsbeperkingen
Beperkingen van de dataset(serie)
|
|||||||||||||||
Beperkingen van de dataset(serie)
|
|||||||||||||||
Beperkingen van de dataset(serie)
|
Distributie
Distributieformaat | GML (Version: 3.1.1) |
---|
Meta-metadata
Metadata identificator (fileIdentifier) | 36e5467e-dcdc-4f18-8ff6-e695e1b0739d | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taal metadatarecord | Nederlands | ||||||||||||||||||
Karakterset metadatarecord | UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646 | ||||||||||||||||||
Hiërarchisch niveau | Dataset: Informatie heeft betrekking op de dataset. | ||||||||||||||||||
Beschrijving hiërarchisch niveau | dataset | ||||||||||||||||||
Metadata wijzigingsdatum | 2023-12-01 | ||||||||||||||||||
Naam metadatastandaard | ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0 | ||||||||||||||||||
Versie metadatastandaard | GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0 | ||||||||||||||||||
Metadata-auteur
|
Objectencatalogus
Onderdeel van de dataset | Ja | ||||
---|---|---|---|---|---|
Objectencatalogus citaat
|