Doel van vervaardiging |
Algemene beleidsondersteunende kaart.
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid. |
Status |
compleet: Productie van de data is compleet / afgerond. |
Organisatie |
Vlaamse Overheid - Agentschap Wegen en Verkeer - Afdeling Wegenbouwkunde |
Telefoon |
+32 2 727 09 11 |
Adres |
Olympiadelaan 10 |
Plaats |
Brussel |
Postcode |
1140 |
Land |
BELGIE |
E-mail |
wegenbouwkunde@vlaanderen.be
|
Rol |
Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data. |
Organisatie |
Vlaamse Overheid – Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning |
Telefoon |
+32 2 553 8379 |
Adres |
Koning Albert II-laan 20 bus 8 |
Plaats |
Brussel |
Postcode |
1000 |
Land |
BELGIE |
E-mail |
bjo.omgeving@vlaanderen.be
|
Connectiepunt URL |
http://www.omgevingvlaanderen.be
|
Rol |
Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data. |
Organisatie |
Vlaamse Overheid – Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning |
Telefoon |
+ 32 2 553 83 79 |
Adres |
Koning Albert II-laan 20 bus 8 |
Plaats |
Brussel |
Postcode |
1000 |
Land |
België |
E-mail |
bjo.omgeving@vlaanderen.be
|
Rol |
Beheerder: Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer
van de data. |
Frequentie |
5-jaarlijks: Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd. |
Datum volgende herziening |
2022-12-31
|
INSPIRE - Spatial scope |
Regionaal
|
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 |
Menselijke gezondheid en veiligheid |
GEMET - Concepten, versie 2.4 |
geluidshinder
,
geluidshinder
|
GDI-Vlaanderen Trefwoorden |
Toegevoegd GDI-Vl
,
Vlaamse Open data
,
Herbruikbaar
,
Kosteloos
,
Geografische gegevens
,
Metadata INSPIRE-conform
,
Metadata GDI-Vl-conform
|
Overige trefwoorden |
SPOORVERKEER
,
GELUIDSKAART
,
GELUIDSHINDER
,
HINDER, GELUID
|
Overige trefwoorden |
OpenbareMetadata
|
Omschrijving van het gebruik |
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
De geluidskaarten met referentiejaar 2016 zijn accurater dan deze die werden opgemaakt naar aanleiding van vorige ronde (referentiejaar 2011), en wel voornamelijk om volgende redenen:
- Betere inschatting van hoogtes van terrein en van gebouwen: gebruik van een nieuwe datalagen (digitaal hoogtemodel Vlaanderen II en 3D GRB datalaag)
- Betere inschatting emissies spoorverkeer: een meetcampagne uitgevoerd in opdracht van Infrabel waardoor de emissies van het treinmaterieel correcter kon worden ingeschat (voorheen werd gebruik gemaakt van een Nederlandse categorieënindeling voor treinmaterieel)
Het is daarom niet aangewezen om de geluidscontouren van 2011 en 2016 te vergelijken ‘Schijnbare’ evoluties in geluidsblootstelling tussen 2011 en 2016 moeten daarom ook voorzichtig worden geïnterpreteerd. |
Ruimtelijk schema dataset(serie) |
vector: Vector data wordt gebruikt om
geografische data te representeren. |
Taal |
Nederlands |
Karakterset |
UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646 |
Categorie(ën) |
|
Aanvullende informatie |
Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG):
De Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen.
De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.
Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten:
https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten
Specifieke informatie geluidsbelastingskaarten spoorverkeer
Overeenkomstig de definitie van ‘belangrijke spoorwegen’ uit de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten voor spoorverkeer van toepassing op spoorwegen met meer dan 30.000 voertuigpassages per jaar.
Bij de berekening van de geluidscontouren voor spoorverkeer werden echter ook enkele aanvullende spoorwegen in rekening gebracht zodat het spoorwegennetwerk dat wordt beschouwd een min of meer aansluitend geheel vormt.
De geluidskaarten werden berekend op de manier beschreven in bijlage 2.2.4.2 van VLAREM-II. Dit betekent onder meer dat de geluidskaarten worden berekend volgens de Nederlandse Standaardrekenmethode II – SRM II, voor spoorverkeer beschreven in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid 2012.
De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie op een bepaalde lokale situatie. |
Omschrijving geografische begrenzing |
|
Minimum x-coordinaat |
2.53 |
Maximum x-coordinaat |
5.92 |
Minimum y-coordinaat |
50.67 |
Maximum y-coordinaat |
51.51 |
|
Identificator geografische begrenzing |
Vlaanderen |
|