Doel van vervaardiging |
Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid. |
Status |
compleet: Productie van de data is compleet / afgerond. |
Beschrijving |
Brussels Airport Company maakt in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. Brussels Airport Company draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de luchthavenbeheerder BAC. |
Beschrijving |
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC |
|
|
Organisatie |
Brussels Airport Company NV /SA |
Telefoon |
+32 2753 42 00 |
Adres |
Luchthaven Brussel Nationaal |
Plaats |
Zaventem |
Postcode |
1930 |
Land |
BELGIE |
Rol |
Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data. |
Organisatie |
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning |
Telefoon |
+32 2 553 83 79 |
Adres |
Koning Albert II-laan 20 bus 8 |
Plaats |
Brussel |
Postcode |
1000 |
Land |
BELGIE |
E-mail |
bjo.omgeving@vlaanderen.be
|
Connectiepunt URL |
http://www.omgevingvlaanderen.be
|
Rol |
Beheerder: Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer
van de data. |
Frequentie |
5-jaarlijks: Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd. |
Datum volgende herziening |
2022-12-31
|
INSPIRE - Spatial scope |
Regionaal
|
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 |
Menselijke gezondheid en veiligheid |
GEMET - Concepten, versie 2.4 |
geluidshinder
,
geluidshinder
|
GDI-Vlaanderen Trefwoorden |
Toegevoegd GDI-Vl
,
Geografische gegevens
,
Metadata GDI-Vl-conform
|
Overige trefwoorden |
LUCHTVERKEER
,
GELUIDSKAART
,
BRUSSELS AIRPORT
,
BRUSSEL-NATIONAAL
,
GELUIDSHINDER
,
HINDER, GELUID
|
Overige trefwoorden |
OpenbareMetadata
|
Omschrijving van het gebruik |
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC. |
Ruimtelijk schema dataset(serie) |
vector: Vector data wordt gebruikt om
geografische data te representeren. |
Taal |
Nederlands |
Karakterset |
UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646 |
Categorie(ën) |
|
Aanvullende informatie |
Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG):
De Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar (met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen) en agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moeten binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidactieplannen.
De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is respresentatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.
Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten.
Specifiek informatie geluidsbelastingskaarten luchtverkeer:
De 5-jaarlijkse actualisatie van de strategische geluidsbelastingskaarten voor de luchthaven Brussels Airport, overeenkomstig artikel 7 van richtlijn 2002/49/EG, is beschikbaar in de vorm van het jaarlijks contourrapport opgemaakt in opdracht van de luchthavenbeheerder in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden (Hst. 5.57 Vliegvelden). Het studierapport beschrijft uitgebreid de geluidimpact van vliegbewegingen uitgevoerd in 2016 op de omgeving rond de luchthaven, zowel in het Vlaams Gewest als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De geluidscontouren van Lden werden voor het jaar 2016 berekend met het Integrated Noise Model (INM) versie 7.0b.
Algemene toelichting bij de jaarlijkse contouren gerapporteerd in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden:
De jaarlijkse geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren beschrijven een gemiddelde status van data die voortdurend wijzigen. Voor hun juistheid worden de geluidscontouren vergeleken met geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Meer info over de jaarlijkse geluidscontourberekening in opdracht van BAC is terug te vinden op de website van Brussels Airport: http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/ . |
Omschrijving geografische begrenzing |
|
Minimum x-coordinaat |
2.53 |
Maximum x-coordinaat |
5.92 |
Minimum y-coordinaat |
50.67 |
Maximum y-coordinaat |
51.51 |
|
Identificator geografische begrenzing |
Vlaanderen |
|