• Metadata Vlaanderen
  •  
  •  
  •  

Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2016.</SPAN></P><P><SPAN>Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Ln</SPAN><SPAN>ight</SPAN><SPAN>. </SPAN><SPAN>De parameter </SPAN><SPAN>Lnight </SPAN><SPAN>stelt het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus en maat voor mogelijke slaapverstoring.</SPAN></P><P><SPAN>De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd.

Identificatie

Versiedatum 2017-12-13
Type versiedatum Creatie: Aanmaakdatum of opnamedatum van de dataset.
Versie dataset(serie) December 2017
Dataset identificator 83ef01b5-8ef8-4eeb-b8cf-c0fd447a8d80

Inhoud

Doel van vervaardiging Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
Status compleet: Productie van de data is compleet / afgerond.

Inhoudelijke beperkingen

Beperkingen van de dataset(serie)

Inhoudelijke gebruiksbeperkingen

Beschrijving Brussels Airport Company maakt in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. Brussels Airport Company draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de luchthavenbeheerder BAC.
Beschrijving De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC

Contactgegevens service

Organisatie Brussels Airport Company NV /SA
Telefoon +32 2753 42 00
Adres Luchthaven Brussel Nationaal
Plaats Zaventem
Postcode 1930
Land BELGIE
Rol Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data.

Contactgegevens service

Organisatie Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Telefoon +32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
Plaats Brussel
Postcode 1000
Land BELGIE
E-mail bjo.omgeving@vlaanderen.be
Connectiepunt URL http://www.omgevingvlaanderen.be
Rol Beheerder: Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer van de data.
Frequentie 5-jaarlijks: Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd.
Datum volgende herziening 2022-12-31

Trefwoorden

INSPIRE - Spatial scope Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 geluidshinder , geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden Toegevoegd GDI-Vl , Geografische gegevens , Metadata GDI-Vl-conform
Overige trefwoorden LUCHTVERKEER , GELUIDSKAART , BRUSSELS AIRPORT , BRUSSEL-NATIONAAL , GELUIDSHINDER , HINDER, GELUID
Overige trefwoorden OpenbareMetadata

Gebruik

Omschrijving van het gebruik De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC.
Ruimtelijk schema dataset(serie) vector: Vector data wordt gebruikt om geografische data te representeren.

Ruimtelijke resolutie dataset(serie)

Noemer 20000
Taal Nederlands
Karakterset UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
Categorie(ën) Milieu
Aanvullende informatie Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG): De Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar (met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen) en agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moeten binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is respresentatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten. Specifiek informatie geluidsbelastingskaarten luchtverkeer: De 5-jaarlijkse actualisatie van de strategische geluidsbelastingskaarten voor de luchthaven Brussels Airport, overeenkomstig artikel 7 van richtlijn 2002/49/EG, is beschikbaar in de vorm van het jaarlijks contourrapport opgemaakt in opdracht van de luchthavenbeheerder in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden (Hst. 5.57 Vliegvelden). Het studierapport beschrijft uitgebreid de geluidimpact van vliegbewegingen uitgevoerd in 2016 op de omgeving rond de luchthaven, zowel in het Vlaams Gewest als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De geluidscontouren van Lnight werden voor het jaar 2016 berekend met het Integrated Noise Model (INM) versie 7.0b. Algemene toelichting bij de jaarlijkse contouren gerapporteerd in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden: De jaarlijkse geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren beschrijven een gemiddelde status van data die voortdurend wijzigen. Voor hun juistheid worden de geluidscontouren vergeleken met geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Meer info over de jaarlijkse geluidscontourberekening in opdracht van BAC is terug te vinden op de website van Brussels Airport: http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/ .

Begrenzing

Omschrijving geografische begrenzing

Omschrijvende rechthoek

Minimum x-coordinaat 2.53
Maximum x-coordinaat 5.92
Minimum y-coordinaat 50.67
Maximum y-coordinaat 51.51
Identificator geografische begrenzing Vlaanderen

Referentiesysteem

Horizontaal en/of verticaal referentiesysteem

Naam Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Horizontaal en/of verticaal referentiesysteem

Naam ETRS89-extended / LAEA Europe

Kwaliteit

Niveau kwaliteitsinformatie Dataset: Informatie heeft betrekking op de dataset.

Bewerkingen

Algemene beschrijving herkomst Rapport 'Geluidscontouren rond Brussels Airport - Jaar 2016', rapport PA2017_001_BAC, 17.04.2017 in opdracht van Brussels Airport Company (BAC) uitgevoerd door Universiteit Gent, Vakgroep Informatietechnologie (INTEC° Onderzoeksgroep WAVES).

Processtappen

Beschrijving bewerking De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). De berekeningen werden uitgevoerd met het rekenmodel INM 7.0b met een ‘refinement’ van 9 en tolerance 0,5 binnen een grid met oorsprong op -8 NM (NM: ‘Nautical Mile = 1852 m) in horizontale richting en -6 NM in verticale richting ten opzichte van het luchthavenreferentiepunt (ARP: 50°54’05” N – 04°29’04”E in WGS84). Het rekengrid heeft rechthoekige afmetingen van 19 NM in horizontale richting en 12 NM in verticale richting. Belangrijkste databronnen: 1. Vluchtinformatie uit de luchthaven CDB of 'Central Data Base (bron: Brussels Airport Company) 2. Radar Track informatie (bron: Belgocontrol) 3. Meterelogische gegevens (bron: Belgocontrol)

Conformiteit

Domeinconsistentie

Resultaat

Specificatie

Titel Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Versiedatum 2010-12-08
Type versiedatum Publicatie: Uitgavedatum van de dataset.
Uitleg Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Conform verklaard Nee

Toegangs- en gebruiksbeperkingen

Legale en veiligheidsbeperkingen

Beperkingen van de dataset(serie)

Legale beperkingen

Beschrijving De gegevens zijn auteursrechtelijk beschermd. De informatie is openbaar en eenieder heeft inzagerecht conform het decreet openbaarheid van bestuur. Het gebruik van taken van algmeen belang door instanties (openbare instellingen) is geregeld door het decreet betreffende Geografische Data-Infrastructuur Vlaanderen. Voor elk ander gebruik dient de gebruiker zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens. Bronvermelding dient te gebeuren conform de werkwijze opgegeven door de eigenaar.
Beschrijving Verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingskaart, referentiejaar 2016, belangrijke luchthaven, Lnight, Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving (BJO)"
Beschrijving Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt. *** aan te vullen na publicatie WMS ***
(Juridische) toegangsbeperking anders: Restrictie niet opgenomen in lijst.

Overige beperkingen

Overige beperkingen other constraints
Overige beperkingen Geen beperkingen op de publieke toegang.

Beperkingen van de dataset(serie)

Veiligheidsbeperkingen

Beschrijving security uselimitation
Type veiligheidsbeperking vrij toegankelijk: Beschikbaar voor algemene ontsluiting.

Distributie

Distributieformaat Shapefile (Version: ESRI White Paper—July 1998) GML (Version: 3.1.1)

Verdeler

Organisatie Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Telefoon +32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
Plaats Brussel
Postcode 1000
Land BELGIE
E-mail bjo.omgeving@vlaanderen.be
Connectiepunt URL http://www.omgevingvlaanderen.be
Rol Verdeler: Partij die de data verstrekt.

Bestelinformatie

Prijsinformatie Gratis
Bestelprocedure Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).

Overdracht

Leveringseenheid Vlaams Gewest

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/hh/ows?service=WFS&version=2.0.0&request=GetFeature&typeName=hh_lucht_lnight_2016&maxFeatures=40000&outputFormat=SHAPE-ZIP
Protocol WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download
Naam Download Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren
Beschrijving Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&
Protocol OGC:WMS
Naam hh:hh_lucht_lnight_2016
Beschrijving WMS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&service=WMS&version=1.3.0&request=GetCapabilities
Protocol OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_lucht_lnight_2016
Beschrijving WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&service=WMS&version=1.3.0&request=GetMap
Protocol OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
Naam hh:hh_lucht_lnight_2016
Beschrijving WMS-map Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?
Protocol OGC:WFS
Naam hh:hh_lucht_lnight_2016
Beschrijving WFS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?service=WFS&version=2.0.0&request=GetCapabilities
Protocol OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_lucht_lnight_2016
Beschrijving WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?service=WFS&version=2.0.0&request=getFeature
Protocol OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
Naam hh:hh_lucht_lnight_2016
Beschrijving WFS-feature Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wms/kml?layers=hh:hh_lucht_lnight_2016
Protocol GLG:KML-2.0-http-get-map
Naam hh:hh_lucht_lnight_2016
Beschrijving KML service Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren
Protocol OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_lucht_lnight_2016
Beschrijving WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

Meta-metadata

Metadata identificator (fileIdentifier) 36e5467e-dcdc-4f18-8ff6-e695e1b0739d
Taal metadatarecord Nederlands
Karakterset metadatarecord UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
Hiërarchisch niveau Dataset: Informatie heeft betrekking op de dataset.
Beschrijving hiërarchisch niveau Dataset
Metadata wijzigingsdatum 2023-01-23
Naam metadatastandaard ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Versie metadatastandaard GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0

Metadata-auteur

Organisatie Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Telefoon + 32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
E-mail bjo.omgeving@vlaanderen.be
Rol Contactpunt: Partij waarmee contact kan worden opgenomen voor het vergaren van kennis of verstrekking van de data.

Objectencatalogus

Onderdeel van de dataset Ja

Objectencatalogus citaat

{{'objCatName' | translate}} Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren (OpenbareMetadata)
Objectencatalogus identificator 20756d07-c56a-4564-9666-1d00fb435c10
Titel Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren (OpenbareMetadata)
Versiedatum 2019-12-11
Type versiedatum Wijziging: Datum van wijziging, controle, verbetering van dataset.
Versie December 2017

Overviews