sRSA parklaan verlenging
Samenvatting: In het s-RSA wordt vanuit een algemene visie een toekomstig ruimtelijke beleid voor de stad voorgesteld. De
strategische kaart is de synthese van het te voeren actief beleid van het s-RSA. Deze kaart is als volgt opgebouwd: De strategische
kaart bestaat uit 5 strategische ruimtes: de harde ruggengraat, de zachte ruggengraat, de groene singel, het levendig kanaal
en het lager netwerk. Een strategische ruimte vervult een sleutelrol in het actief beleid van het s-RSA. Het is in deze ruimtes
dat de stad de komende 15 jaar prioritair wenst te investeren met mensen en middelen. Binnen elke strategische ruimte heeft
het s-RSA strategische programma’s afgebakend. Een strategische programma geeft een meer specifieke en pragmatische inhoud
aan de strategische ruimte. Voor elk programma heeft het s-RSA eveneens strategische projecten aangeduid: dit zijn de vooropgestelde
acties waarmee het structuurplan de visie en gebiedsgerichte doelstellingen wil realiseren. Sommige strategische projecten
zijn prioritair: dit zijn de zogeheten hefboomacties. Het "lager netwerk" is een van de vijf strategische ruimten van het
s-RSA. Het "lager netwerk" is het fijnmazig netwerk van straten, boulevards, tram- en buslijnen, fiets- en voetpaden dat
de stedelijke of buurtcentra met elkaar en met de binnenstad verbindt en op die manier de verschillende "dorpen" binnen Antwerpen
versterkt. Om de identiteit van elke districtskern te verbeteren moet gewerkt worden aan een goed openbaar domein. De parklaan
vormt één van de programma's van het "lager netwerk". De rol van de Parklaan is de verschillende districten met elkaar te
verbinden. Enkel verbindingen met de stedelijke snelweg worden toegestaan. Het ruimtelijk karakter kan omschreven worden
als een vloeiende laan gebed in een groen en kwalitatief ontworpen landschap. Open ruimten langsheen deze weg zullen zoveel
mogelijk onbebouwd blijven. Een hoge variëteit aan wandel- en fietspaden kan gebruikt worden als een middel om deze verbinding
te realiseren en om de visuele kwaliteit te verhogen. Een parallel recreatief pad door de parken zal eveneens aanwezig zijn.
Het is wenselijk om de parkings te clusteren op knooppunten van openbaar vervoer (boulevards). Op die manier staan ze ten
dienste van het Park & Ride-systeem in de stad. Oversteekbaarheid van de Parklaan is een basisdoelstelling, vooral voor de
zachte weggebruikers. De verlenging van de parklaan maakt deel uit van het programma voor de parklaan. Doel: Visualisatie
en afbakening van de verlenging van de parklaan van het "lager netwerk" voor de stad Antwerpen. De afbakeningen zijn geen
harde grenzen, en kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. Algemeen geldt dat de strategische kaart geen zoneringsplan
of bodembestemmingsplan is. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De kaartlaag is het resultaat van de
omzetting van de strategische ruimten naar shape-formaat. De autocad-kaarten en de overeenkomstige rasters werden hiervoor
als basis gebruikt. De intekening gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart van de stad Antwerpen. De kaartlaag
geeft aan waar de verlenging van de parklaan van het "lager netwerk" is afgebakend.
Dataset
Basisinformatie
Titel | sRSA parklaan verlenging | ||
---|---|---|---|
Beschrijving | Samenvatting: In het s-RSA wordt vanuit een algemene visie een toekomstig ruimtelijke beleid voor de stad voorgesteld. De strategische kaart is de synthese van het te voeren actief beleid van het s-RSA. Deze kaart is als volgt opgebouwd: De strategische kaart bestaat uit 5 strategische ruimtes: de harde ruggengraat, de zachte ruggengraat, de groene singel, het levendig kanaal en het lager netwerk. Een strategische ruimte vervult een sleutelrol in het actief beleid van het s-RSA. Het is in deze ruimtes dat de stad de komende 15 jaar prioritair wenst te investeren met mensen en middelen. Binnen elke strategische ruimte heeft het s-RSA strategische programma’s afgebakend. Een strategische programma geeft een meer specifieke en pragmatische inhoud aan de strategische ruimte. Voor elk programma heeft het s-RSA eveneens strategische projecten aangeduid: dit zijn de vooropgestelde acties waarmee het structuurplan de visie en gebiedsgerichte doelstellingen wil realiseren. Sommige strategische projecten zijn prioritair: dit zijn de zogeheten hefboomacties. Het "lager netwerk" is een van de vijf strategische ruimten van het s-RSA. Het "lager netwerk" is het fijnmazig netwerk van straten, boulevards, tram- en buslijnen, fiets- en voetpaden dat de stedelijke of buurtcentra met elkaar en met de binnenstad verbindt en op die manier de verschillende "dorpen" binnen Antwerpen versterkt. Om de identiteit van elke districtskern te verbeteren moet gewerkt worden aan een goed openbaar domein. De parklaan vormt één van de programma's van het "lager netwerk". De rol van de Parklaan is de verschillende districten met elkaar te verbinden. Enkel verbindingen met de stedelijke snelweg worden toegestaan. Het ruimtelijk karakter kan omschreven worden als een vloeiende laan gebed in een groen en kwalitatief ontworpen landschap. Open ruimten langsheen deze weg zullen zoveel mogelijk onbebouwd blijven. Een hoge variëteit aan wandel- en fietspaden kan gebruikt worden als een middel om deze verbinding te realiseren en om de visuele kwaliteit te verhogen. Een parallel recreatief pad door de parken zal eveneens aanwezig zijn. Het is wenselijk om de parkings te clusteren op knooppunten van openbaar vervoer (boulevards). Op die manier staan ze ten dienste van het Park & Ride-systeem in de stad. Oversteekbaarheid van de Parklaan is een basisdoelstelling, vooral voor de zachte weggebruikers. De verlenging van de parklaan maakt deel uit van het programma voor de parklaan. Doel: Visualisatie en afbakening van de verlenging van de parklaan van het "lager netwerk" voor de stad Antwerpen. De afbakeningen zijn geen harde grenzen, en kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. Algemeen geldt dat de strategische kaart geen zoneringsplan of bodembestemmingsplan is. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De kaartlaag is het resultaat van de omzetting van de strategische ruimten naar shape-formaat. De autocad-kaarten en de overeenkomstige rasters werden hiervoor als basis gebruikt. De intekening gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart van de stad Antwerpen. De kaartlaag geeft aan waar de verlenging van de parklaan van het "lager netwerk" is afgebakend. | ||
Uitgever |
|
||
Trefwoord |
RO
|
sRSA
|
wegen
|
visie
|
|
||
Statuut | Vlaamse Open data | ||
Thema | |||
Identificator | https://www.arcgis.com/home/item.html?id=28324e12a81445b0897819eef2d9b5fd&sublayer=79 |
Versie informatie
Wijzigingsdatum | 2024-01-15T10:49:22.000Z |
---|---|
Publicatiedatum | 2006-09-18T00:00:00 |
Gebruiksinformatie
Contactinformatie |
|
||||
---|---|---|---|---|---|
Toegankelijkheid |
Extra informatie
Taal | http://publications.europa.eu/resource/authority/language/NLD |
---|
Distributies
Record
Catalog record
Identificator | f33a8cb1-5be4-32ba-9e4e-dd1f3d598c1b |
---|---|
Wijzigingsdatum | 2024-02-25T02:00:04.974Z |
Conformiteit met standaard
Titel | Dcat-ap-vl |
---|---|
Beschrijving | Dit applicatieprofiel beschrijft Open Data Catalogi in Vlaanderen. DCAT-AP Vlaanderen (DCAT-AP VL) is een verdere specialisatie van DCAT-AP. De applicatie waarop dit profiel betrekking heeft is een Open Data Portaal in Vlaanderen. Open Data portalen zijn catalogussen van Open Data datasets. Ze hebben als belangrijkste doelstelling het vindbaar maken van data en hierdoor het hergebruik ervan te stimuleren. Open Data portalen vervullen een centrale rol in de overheidsopdracht om de toegankelijkheid tot overheidsinformatie te realiseren. Met dit applicatieprofiel bevorderen we de uniformiteit van de beschikbare informatie over datasets. Tevens vereenvoudigen we het aggregatie proces van meerdere Open Data Catalogi. Dit document bevat de verplichte elementen en bijkomende elementen waarover DCAT-AP Vlaanderen een uitspraak doet. Aanbevolen en optionele informatie waarvoor geen bijkomende afspraken in de context van DCAT-AP Vlaanderen zijn, zijn niet opgenomen in dit document. Hiervoor verwijzen we naar de DCAT-AP specificatie zelf. |
Versie | 2.0 |