RSA groene singel
Samenvatting: In het s-RSA wordt vanuit een algemene visie een toekomstig ruimtelijke beleid voor de stad voorgesteld. De
strategische kaart is de synthese van het te voeren actief beleid van het s-RSA. Deze kaart is als volgt opgebouwd: De strategische
kaart bestaat uit 5 strategische ruimtes: de harde ruggengraat, de zachte ruggengraat, de groene singel, het levendig kanaal
en het lager netwerk. Een strategische ruimte vervult een sleutelrol in het actief beleid van het s-RSA. Het is in deze ruimtes
dat de stad de komende 15 jaar prioritair wenst te investeren met mensen en middelen. Binnen elke strategische ruimte heeft
het s-RSA strategische programma’s afgebakend. Een strategische programma geeft een meer specifieke en pragmatische inhoud
aan de strategische ruimte. Voor elk programma heeft het s-RSA eveneens strategische projecten aangeduid: dit zijn de vooropgestelde
acties waarmee het structuurplan de visie en gebiedsgerichte doelstellingen wil realiseren. Sommige strategische projecten
zijn prioritair: dit zijn de zogeheten hefboomacties. De "groene singel" is een van de vijf strategische ruimten van het
s-RSA. Binnen het Masterplan Antwerpen bestaat het plan om het doorgaande en internationale verkeer te scheiden van het stedelijke
verkeer. Hierdoor kan de omgeving van de Singel ingericht worden als een nieuwe stedelijke boulevard. Belangrijk is de realisatie
van een nieuwe tramlijn, die loopt langs die boulevard van het Eilandje naar het zuiden en naar Linkeroever via de nieuwe
Scheldebrug. Deze stedelijke brug voor lokaal autoverkeer, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer in het verlengde van
de (nieuwe) Singel wordt een fysieke en functionele link tussen beide oevers. De "groene singel" legt de link tussen "binnen"
en "buiten" de Singel en verbindt woongebieden met elkaar. De nieuwe Singel zelf wordt open en groen, met ruimte voor nieuwe
kantoren. De "groene singel" verbindt bovendien voor een groot deel de vijf parken uit de zachte ruggengraat met elkaar.
Doel: Visualisatie en afbakening van de "groene singel" voor de stad Antwerpen. De afbakeningen zijn geen harde grenzen, en
kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. Algemeen geldt dat de strategische kaart geen zoneringsplan of bodembestemmingsplan
is. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De kaartlaag is het resultaat van de omzetting van de strategische
ruimten naar shape-formaat. De autocad-kaarten en de overeenkomstige rasters werden hiervoor als basis gebruikt. De intekening
gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart van de stad Antwerpen. De kaartlaag geeft aan waar de "groene singel"
en de overeenkomstige programma's, projecten en hefboomacties zijn afgebakend.
Dataset
Basisinformatie
Titel | RSA groene singel | ||
---|---|---|---|
Beschrijving | Samenvatting: In het s-RSA wordt vanuit een algemene visie een toekomstig ruimtelijke beleid voor de stad voorgesteld. De strategische kaart is de synthese van het te voeren actief beleid van het s-RSA. Deze kaart is als volgt opgebouwd: De strategische kaart bestaat uit 5 strategische ruimtes: de harde ruggengraat, de zachte ruggengraat, de groene singel, het levendig kanaal en het lager netwerk. Een strategische ruimte vervult een sleutelrol in het actief beleid van het s-RSA. Het is in deze ruimtes dat de stad de komende 15 jaar prioritair wenst te investeren met mensen en middelen. Binnen elke strategische ruimte heeft het s-RSA strategische programma’s afgebakend. Een strategische programma geeft een meer specifieke en pragmatische inhoud aan de strategische ruimte. Voor elk programma heeft het s-RSA eveneens strategische projecten aangeduid: dit zijn de vooropgestelde acties waarmee het structuurplan de visie en gebiedsgerichte doelstellingen wil realiseren. Sommige strategische projecten zijn prioritair: dit zijn de zogeheten hefboomacties. De "groene singel" is een van de vijf strategische ruimten van het s-RSA. Binnen het Masterplan Antwerpen bestaat het plan om het doorgaande en internationale verkeer te scheiden van het stedelijke verkeer. Hierdoor kan de omgeving van de Singel ingericht worden als een nieuwe stedelijke boulevard. Belangrijk is de realisatie van een nieuwe tramlijn, die loopt langs die boulevard van het Eilandje naar het zuiden en naar Linkeroever via de nieuwe Scheldebrug. Deze stedelijke brug voor lokaal autoverkeer, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer in het verlengde van de (nieuwe) Singel wordt een fysieke en functionele link tussen beide oevers. De "groene singel" legt de link tussen "binnen" en "buiten" de Singel en verbindt woongebieden met elkaar. De nieuwe Singel zelf wordt open en groen, met ruimte voor nieuwe kantoren. De "groene singel" verbindt bovendien voor een groot deel de vijf parken uit de zachte ruggengraat met elkaar. Doel: Visualisatie en afbakening van de "groene singel" voor de stad Antwerpen. De afbakeningen zijn geen harde grenzen, en kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. Algemeen geldt dat de strategische kaart geen zoneringsplan of bodembestemmingsplan is. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De kaartlaag is het resultaat van de omzetting van de strategische ruimten naar shape-formaat. De autocad-kaarten en de overeenkomstige rasters werden hiervoor als basis gebruikt. De intekening gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart van de stad Antwerpen. De kaartlaag geeft aan waar de "groene singel" en de overeenkomstige programma's, projecten en hefboomacties zijn afgebakend. | ||
Uitgever |
|
||
Trefwoord |
sRSA
|
visie
|
singel
|
RO
|
|
||
Statuut | Vlaamse Open data | ||
Thema | |||
Identificator | https://www.arcgis.com/home/item.html?id=158cd4357aa84522bc7dfe0fda74a00d&sublayer=218 |
Versie informatie
Wijzigingsdatum | 2024-01-15T11:00:13.000Z |
---|---|
Publicatiedatum | 2006-09-18T00:00:00 |
Gebruiksinformatie
Contactinformatie |
|
||||
---|---|---|---|---|---|
Toegankelijkheid |
Extra informatie
Taal | http://publications.europa.eu/resource/authority/language/NLD |
---|
Distributies
Record
Catalog record
Identificator | d23cf38f-96c0-3a00-8f42-876f69bd9691 |
---|---|
Wijzigingsdatum | 2024-02-25T02:00:07.572Z |
Conformiteit met standaard
Titel | Dcat-ap-vl |
---|---|
Beschrijving | Dit applicatieprofiel beschrijft Open Data Catalogi in Vlaanderen. DCAT-AP Vlaanderen (DCAT-AP VL) is een verdere specialisatie van DCAT-AP. De applicatie waarop dit profiel betrekking heeft is een Open Data Portaal in Vlaanderen. Open Data portalen zijn catalogussen van Open Data datasets. Ze hebben als belangrijkste doelstelling het vindbaar maken van data en hierdoor het hergebruik ervan te stimuleren. Open Data portalen vervullen een centrale rol in de overheidsopdracht om de toegankelijkheid tot overheidsinformatie te realiseren. Met dit applicatieprofiel bevorderen we de uniformiteit van de beschikbare informatie over datasets. Tevens vereenvoudigen we het aggregatie proces van meerdere Open Data Catalogi. Dit document bevat de verplichte elementen en bijkomende elementen waarover DCAT-AP Vlaanderen een uitspraak doet. Aanbevolen en optionele informatie waarvoor geen bijkomende afspraken in de context van DCAT-AP Vlaanderen zijn, zijn niet opgenomen in dit document. Hiervoor verwijzen we naar de DCAT-AP specificatie zelf. |
Versie | 2.0 |