Strategische geluidsbelastingskaart 2021 luchtverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
Strategische geluidsbelastingskaart voor luchtverkeer binnen belangrijke agglomeraties volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Deurne (Antwerpen) is de enige luchthaven die binnen een belangrijke agglomeratie van Vlaanderen ligt. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Deurne weergegeven uitgedrukt in de parameter Lnight. Het Lnight-niveau is het gemiddelde van de geluidsniveaus tijdens de nacht (23-07u) en is één van de geluidindicatoren die representatief zijn voor mogelijke, nachtelijke slaapverstoring. Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Standaard
- Versiedatum (Creatiedatum)
- 2023-06-01
- Identifier
- MercatorNet-be / 84f14874-9800-595d-916c-fcda69f8041c
- Doel van vervaardiging
-
Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
- Status
- compleet
https://www.antwerpen.be/open-data
- Frequentie
- 5-jaarlijks
-
INSPIRE priority data set
-
-
Agglomerations - air noise exposure delineation - night (Noise Directive)
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Zoekwoorden
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
hh_agglo_lucht_lnight_2021_c
-
luchtverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
- HVD
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Gebruik
- Beschrijving
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- (Juridische) toegangsbeperking
- anders
- Overige beperkingen
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Beschrijving
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- (Juridische) gebruiksbeperking
- anders
- Type veiligheidsbeperking
- vrij toegankelijk
- Ruimtelijk schema dataset(serie)
- vector
- Noemer
- 1000
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Categorie(en)
-
- natuur en milieu
- Beschrijving bewerking
-
Huidige begrenzing
- Geografische identifier
- Vlaams Gewest
- Aanvullende informatie
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Distributieformaat
-
Naam Versie GeoPackage
- Online bronnen
-
Strategic noise maps (DF4_8) for agglomerations
Deze dataset werd gerapporteerd bij het Europees Milieuagentschap. Het rapport daarover is raadpleegbaar via deze link.
- Online bronnen
-
Agglomerations-StrategicNoiseMaps_Antwerpen.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties - Antwerpen
- Online bronnen
-
Agglomerations-StrategicNoiseMaps_Brugge.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties - Brugge
- Online bronnen
-
Agglomerations-StrategicNoiseMaps_Gent.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties - Gent
- Online bronnen
-
Agglomerations-StrategicNoiseMaps_Leuven.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties - Leuven
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_lucht_lnight_2021_c
(
OGC:WMS
)
WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 luchtverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_lucht_lnight_2021_c
(
OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
)
WMS-getmap Strategische geluidsbelastingskaart 2021 luchtverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_lucht_lnight_2021_c
(
OGC:WFS
)
WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 luchtverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_lucht_lnight_2021_c
(
OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
)
WFS-getfeature Strategische geluidsbelastingskaart 2021 luchtverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_lucht_lnight_2021_c
(
OGC:OGC-API-Features
)
OGC Features API: Strategische geluidsbelastingskaart 2021 luchtverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Niveau kwaliteitsinformatie
- dataset
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2010-12-08
- Uitleg
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Conform verklaard
- Ja
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2023-01-20
- Conform verklaard
- Ja
Geometrische nauwkeurigheid
Kwantitatief resultaat
Volledigheid
Kwantitatief resultaat
Overbodige/aanvullende data
Kwantitatief resultaat
Thematische classificatie
Kwantitatief resultaat
- Algemene beschrijving herkomst
-
De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel volgens de verplichte Europese rekenmethode (bijlage II van RL 2002/49/EG). De uiteindelijke nauwkeurigheid is in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De geluidskaarten hebben betrekking op een zeer uitgestrekt gebied en representeren een langetermijngemiddelde. Deze shapefiles zijn het resultaat van de afleiding van de geluidscontouren per 5 dB op basis van een rasterbestand met een regelmatig raster van 10x10m. De berekening gebeurt voor een relatieve hoogte van 4m. Een uitgebreide beschrijving van de herkomst en de werkwijze m.b.t. de opmaak van de data is terug te vinden in volgend eindrapport: “Tractebel 2023. Opmaak strategische geluidsbelastingkaarten agglomeratie en haven Antwerpen, vierde uitvoeringsronde.
In opdracht van stad Antwerpen en havenbedrijf Antwerpen – Brugge.”
Meta-metadata
- Metadata identificator (fileIdentifier)
- c6b5dc71-1f02-5a5f-ac74-cd160bb0384b XML
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Parent identificator
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties (dataset serie)
e337b295-04f1-530a-bb8b-aeab67655f75
- Hiërarchisch niveau
- dataset
- Beschrijving hiërarchisch niveau
-
dataset
- Metadata wijzigingsdatum
- 2024-11-18
- Naam metadatastandaard
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Versie metadatastandaard
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0