Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren
Strategische geluidsbelastingskaart voor spoorverkeer met meer dan 30 000 treinpassages per jaar volgens RL 2002/49/EG, samen met impact aanvullende spoorwegen. Het referentiejaar van deze data is 2016.
Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lnight. Het Lnight-niveau is het gemiddelde van de geluidsniveaus tijdens de nacht (23-07u) en is één van de geluidindicatoren die representatief zijn voor mogelijke, nachtelijke slaapverstoring.
Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar.
Standaard
- Versiedatum (Creatiedatum)
- 2018-01-31
- Identifier
- MercatorNet-be / de57bc02-f0f5-4769-9303-7c995bc7661c
- Doel van vervaardiging
-
Algemene beleidsondersteunende kaart.
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG): De Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten Specifieke informatie geluidsbelastingskaarten spoorverkeer Overeenkomstig de definitie van ‘belangrijke spoorwegen’ uit de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten voor spoorverkeer van toepassing op spoorwegen met meer dan 30.000 voertuigpassages per jaar. Bij de berekening van de geluidscontouren voor spoorverkeer werden echter ook enkele aanvullende spoorwegen in rekening gebracht zodat het spoorwegennetwerk dat wordt beschouwd een min of meer aansluitend geheel vormt. De geluidskaarten werden berekend op de manier beschreven in bijlage 2.2.4.2 van VLAREM-II. Dit betekent onder meer dat de geluidskaarten worden berekend volgens de Nederlandse Standaardrekenmethode II – SRM II, voor spoorverkeer beschreven in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid 2012. De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie op een bepaalde lokale situatie.
- Status
- compleet
- Frequentie
- 5-jaarlijks
-
INSPIRE priority data set
-
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation - night (Noise Directive)
-
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Zoekwoorden
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
hh_spoor_lnight_2016
-
spoorverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
-
tramverkeer
- HVD
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Gebruik
- Beschrijving
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- (Juridische) toegangsbeperking
- anders
- Overige beperkingen
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Beschrijving
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- (Juridische) gebruiksbeperking
- anders
- Type veiligheidsbeperking
- vrij toegankelijk
- Ruimtelijk schema dataset(serie)
- vector
- Noemer
- 1000
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Categorie(en)
-
- natuur en milieu
- Beschrijving bewerking
-
Huidige begrenzing
- Geografische identifier
- Vlaams Gewest
- Aanvullende informatie
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Distributieformaat
-
Naam Versie GeoPackage
- Online bronnen
-
hh:hh_spoor_lnight_2016
Downloadlink in geopackage formaat voor de dataset: Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren.
- Niveau kwaliteitsinformatie
- dataset
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2010-12-08
- Uitleg
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Conform verklaard
- Ja
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2023-01-20
- Conform verklaard
- Ja
Geometrische nauwkeurigheid
Kwantitatief resultaat
Volledigheid
Kwantitatief resultaat
Overbodige/aanvullende data
Kwantitatief resultaat
Thematische classificatie
Kwantitatief resultaat
- Algemene beschrijving herkomst
-
Vinçotte n.v. i.s.m. G.I.M. februari 2018, Eindrapport 'Strategische Geluidsbelastingkaarten Weg- en Spoorverkeer Vlaanderen', Studie in opdracht van Vlaamse overheid - Departement Omgeving en Agentschap Wegen en Verkeer.
- Onderdeel van de dataset
- Ja
Meta-metadata
- Metadata identificator (fileIdentifier)
- a75bd6af-f1a2-4e2d-b7d3-ef70dd8b85b6 XML
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Hiërarchisch niveau
- dataset
- Beschrijving hiërarchisch niveau
-
dataset
- Metadata wijzigingsdatum
- 2024-11-18
- Naam metadatastandaard
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Versie metadatastandaard
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0