• Metadata Vlaanderen
  •   Zoeken
  •   Kaart

Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

Strategische geluidsbelastingskaart voor spoorverkeer met meer dan 30 000 treinpassages per jaar volgens RL 2002/49/EG, samen met impact aanvullende spoorwegen. Het referentiejaar van deze data is 2016.

Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lnight. Het Lnight-niveau is het gemiddelde van de geluidsniveaus tijdens de nacht (23-07u) en is één van de geluidindicatoren die representatief zijn voor mogelijke, nachtelijke slaapverstoring.

Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar.

Standaard

Versiedatum (Creatiedatum)
2018-01-31
Identifier
MercatorNet-be / de57bc02-f0f5-4769-9303-7c995bc7661c
Doel van vervaardiging

Algemene beleidsondersteunende kaart.

De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.

Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.



Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG): De Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten Specifieke informatie geluidsbelastingskaarten spoorverkeer Overeenkomstig de definitie van ‘belangrijke spoorwegen’ uit de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten voor spoorverkeer van toepassing op spoorwegen met meer dan 30.000 voertuigpassages per jaar. Bij de berekening van de geluidscontouren voor spoorverkeer werden echter ook enkele aanvullende spoorwegen in rekening gebracht zodat het spoorwegennetwerk dat wordt beschouwd een min of meer aansluitend geheel vormt. De geluidskaarten werden berekend op de manier beschreven in bijlage 2.2.4.2 van VLAREM-II. Dit betekent onder meer dat de geluidskaarten worden berekend volgens de Nederlandse Standaardrekenmethode II – SRM II, voor spoorverkeer beschreven in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid 2012. De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie op een bepaalde lokale situatie.

Status
compleet
eigenaar
  Departement Omgeving

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 80 11

eigenaar
  Agentschap Wegen en Verkeer

Koning Albert II-laan 20, Brussel, 1000, België
uitgever
  MercatorNet

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 50

beheerder
  Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 79

Frequentie
5-jaarlijks
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0
  • Menselijke gezondheid en veiligheid

INSPIRE priority data set

  • Directive 2002/49/EC

  • Environmental noise exposure (Noise Directive)

  • Major railways noise exposure delineation (Noise Directive)

  • Major railways noise exposure delineation - night (Noise Directive)

High-value dataset categories
  • Aardobservatie en milieu
  • Geluid

GDI-Vlaanderen Trefwoorden

  • Lijst M&R INSPIRE
  • Herbruikbaar
  • Kosteloos
  • Metadata GDI-Vl-conform
  • Metadata INSPIRE-conform
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Vlaamse Open data
  • Geografische gegevens
Zoekwoorden
  • MercatorNet

  • OpenbareMetadata

  • hh_spoor_lnight_2016

  • spoorverkeer

  • geluidskaart

  • geluidshinder

  • hinder

  • geluid

  • tramverkeer

  • HVD
Vlaamse regio's
  • Vlaams Gewest
INSPIRE - Ruimtelijke dekking
  • Regionaal

Gebruik

No information provided.
Beschrijving

Beperking(en) op de publieke toegang

(Juridische) toegangsbeperking
anders
Overige beperkingen
Geen beperkingen op de publieke toegang.
Beschrijving

Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden

(Juridische) gebruiksbeperking
anders
Overige beperkingen
In uitvoering van het Vlaamse decreet voor hergebruik van overheidsinformatie, is het hergebruik geregeld d.m.v. de Modellicentie voor gratis hergebruik. Dit betekent dat elk commercieel of niet-commercieel hergebruik voor onbepaalde duur is toegelaten, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Als enige gebruiksvoorwaarde geldt een bronvermeldingsplicht.
Overige beperkingen
Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang, op niveau van Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door deelnemers GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Overige beperkingen
Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang door niet-Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door overheidsdiensten die geen deelnemer zijn aan GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Type veiligheidsbeperking
vrij toegankelijk
Ruimtelijk schema dataset(serie)
vector
Noemer
1000
Taal
Nederlands; Vlaams
Karakterset
utf8
Categorie(en)
  • natuur en milieu
Beschrijving bewerking

Huidige begrenzing

N
S
E
W
thumbnail




Geografische identifier
Vlaams Gewest
Aanvullende informatie

Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten

teruggevonden worden in deze dataset.

Code
Belge 1972 / Belgian Lambert 72
Code
ETRS89 / Belgian Lambert 2008
Distributieformaat
Naam Versie

GeoPackage

Online bronnen
hh:hh_spoor_lnight_2016

Downloadlink in geopackage formaat voor de dataset: Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren.

Niveau kwaliteitsinformatie
dataset

Resultaat

Titel
VERORDENING (EU) Nr. 1089/2010 VAN DE COMMISSIE van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Versiedatum (Publicatiedatum)
2010-12-08
Uitleg

Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening

Conform verklaard
Ja

Resultaat

Titel
Commission Implementing Regulation (EU) 2023/138 of 21 December 2022 laying down a list of specific high-value datasets and the arrangements for their publication and re-use (Text with EEA relevance)
Versiedatum (Publicatiedatum)
2023-01-20
Conform verklaard
Ja

Geometrische nauwkeurigheid

Kwantitatief resultaat

Volledigheid

Kwantitatief resultaat

Overbodige/aanvullende data

Kwantitatief resultaat

Thematische classificatie

Kwantitatief resultaat

Algemene beschrijving herkomst

Vinçotte n.v. i.s.m. G.I.M. februari 2018, Eindrapport 'Strategische Geluidsbelastingkaarten Weg- en Spoorverkeer Vlaanderen', Studie in opdracht van Vlaamse overheid - Departement Omgeving en Agentschap Wegen en Verkeer.

Onderdeel van de dataset
Ja
Objectencatalogus citaat
  • Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – Belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren (OpenbareMetadata)

Meta-metadata

Metadata identificator (fileIdentifier)
a75bd6af-f1a2-4e2d-b7d3-ef70dd8b85b6 XML
Taal
Nederlands; Vlaams
Karakterset
utf8
Hiërarchisch niveau
dataset
Beschrijving hiërarchisch niveau

dataset

Metadata wijzigingsdatum
2024-11-18
Naam metadatastandaard

ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0

Versie metadatastandaard

GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0

contactpunt
  Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 79

 
 

Overzichten

Ruimtelijke dekking

thumbnail

Zoekwoorden

GEMET - INSPIRE themes, version 1.0

Menselijke gezondheid en veiligheid
INSPIRE priority data set

Directive 2002/49/EC Environmental noise exposure (Noise Directive) Major railways noise exposure delineation (Noise Directive) Major railways noise exposure delineation - night (Noise Directive)


Verzorgd door

logo
Toegang tot het portaal
Lees hier de volle details en krijg toegang tot de data.




  •   Over
  •   Github
  •