Strategische geluidsbelastingskaart 2021 spoorverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
Strategische geluidsbelastingskaart spoorverkeer (trein en tram) voor belangrijke agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners volgens RL 2002/49/EG. Het referentiejaar van deze data is 2021. De agglomeraties waarop deze data betrekking hebben zijn Antwerpen, Brugge, Gent en Leuven. Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lnight. Het Lnight-niveau is het gemiddelde van de geluidsniveaus tijdens de nacht (23-07u) en is één van de geluidindicatoren die representatief zijn voor mogelijke, nachtelijke slaapverstoring. Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Standaard
- Versiedatum (Creatiedatum)
- 2023-06-01
- Identifier
- MercatorNet-be / 1eb4c4e8-ad3f-53f6-8ac0-661b6605414d
- Doel van vervaardiging
-
Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
- Status
- compleet
https://www.leuven.be
https://www.antwerpen.be/open-data
https://www.brugge.be/opendata
https://stad.gent/nl/over-gent-stadsbestuur/wat-een-smart-city/open-data
- Frequentie
- 5-jaarlijks
-
INSPIRE priority data set
-
-
Agglomerations - rail noise exposure delineation night (Noise Directive)
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Zoekwoorden
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
hh_agglo_spoor_lnight_2021_c
-
spoorverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
- HVD
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Gebruik
- Beschrijving
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- (Juridische) toegangsbeperking
- anders
- Overige beperkingen
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Beschrijving
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- (Juridische) gebruiksbeperking
- anders
- Type veiligheidsbeperking
- vrij toegankelijk
- Ruimtelijk schema dataset(serie)
- vector
- Noemer
- 1000
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Categorie(en)
-
- natuur en milieu
- Beschrijving bewerking
-
Huidige begrenzing
- Geografische identifier
- Vlaams Gewest
- Aanvullende informatie
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Distributieformaat
-
Naam Versie GeoPackage
- Online bronnen
-
Strategic noise maps (DF4_8) for agglomerations
Deze dataset werd gerapporteerd bij het Europees Milieuagentschap. Het rapport daarover is raadpleegbaar via deze link.
- Online bronnen
-
Agglomerations-StrategicNoiseMaps_Antwerpen.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties - Antwerpen
- Online bronnen
-
Agglomerations-StrategicNoiseMaps_Brugge.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties - Brugge
- Online bronnen
-
Agglomerations-StrategicNoiseMaps_Gent.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties - Gent
- Online bronnen
-
Agglomerations-StrategicNoiseMaps_Leuven.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties - Leuven
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_spoor_lnight_2021_c
(
OGC:WMS
)
WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 spoorverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_spoor_lnight_2021_c
(
OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
)
WMS-getmap Strategische geluidsbelastingskaart 2021 spoorverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_spoor_lnight_2021_c
(
OGC:WFS
)
WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 spoorverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_spoor_lnight_2021_c
(
OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
)
WFS-getfeature Strategische geluidsbelastingskaart 2021 spoorverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_agglo_spoor_lnight_2021_c
(
OGC:OGC-API-Features
)
OGC Features API: Strategische geluidsbelastingskaart 2021 spoorverkeer binnen belangrijke agglomeraties - Lnight contouren
- Niveau kwaliteitsinformatie
- dataset
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2010-12-08
- Uitleg
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Conform verklaard
- Ja
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2023-01-20
- Conform verklaard
- Ja
Geometrische nauwkeurigheid
Kwantitatief resultaat
Volledigheid
Kwantitatief resultaat
Overbodige/aanvullende data
Kwantitatief resultaat
Thematische classificatie
Kwantitatief resultaat
- Algemene beschrijving herkomst
-
De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel volgens de verplichte Europese rekenmethode (bijlage II van RL 2002/49/EG). De uiteindelijke nauwkeurigheid is in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De geluidskaarten hebben betrekking op een zeer uitgestrekt gebied en representeren een langetermijngemiddelde. Deze shapefiles zijn het resultaat van de afleiding van de geluidscontouren per 5 dB op basis van een rasterbestand met een regelmatig raster van 10x10m. De berekening gebeurt voor een relatieve hoogte van 4m. De geluidsbelasting voor elke agglomeratie werd afzonderlijk bepaald in een aparte studie die in opdracht van de administratie van agglomeratie werd uitgevoerd en opgevolgd. De 4 verschillende datalagen (Antwerpen, Brugge, Gent en Leuven) werden nadien door bewerkingen van Departement Omgeving samengevoegd tot deze datalaag. Een uitgebreide beschrijving van de herkomst en werkwijze m.b.t. de opmaak van deze data is terug te vinden in het eindrapporten van de studies: "Tractebel,2023,Opmaak strategische geluidsbelastingkaarten voor de agglomeratie Leuven, in opdracht van stad Leuven",
"DGMR en GIM, 2023, Strategische geluidsbelastingkaarten 2021 - Stad Gent, in opdracht van stad Gent",
"“Strategische geluidsbelastingskaarten stad Brugge: concept eindrapport (2023). beschikbaar op https://www.brugge.be/milieubeleid/geluidshinder",
"Tractebel 2023. Opmaak strategische geluidsbelastingkaarten agglomeratie en haven Antwerpen, vierde uitvoeringsronde. In opdracht van stad Antwerpen en havenbedrijf Antwerpen – Brugge.”
Meta-metadata
- Metadata identificator (fileIdentifier)
- 7e2feeb5-13e1-58e4-80c2-001a7fe46dfe XML
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Parent identificator
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 voor belangrijke agglomeraties (dataset serie)
e337b295-04f1-530a-bb8b-aeab67655f75
- Hiërarchisch niveau
- dataset
- Beschrijving hiërarchisch niveau
-
dataset
- Metadata wijzigingsdatum
- 2024-11-18
- Naam metadatastandaard
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Versie metadatastandaard
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0