• Metadata Vlaanderen
  •   Search
  •   Map

srsa 04a spoorstad open stad pg

Samenvatting: In het s-RSA wordt het toekomstige ruimtelijke beleid van de stad Antwerpen voorgesteld. Dit beleid is opgebouwd uit een generieke of stadsbrede visie en een actieve of projectmatige aanpak. Het generieke beleid kan als volgt beschreven worden: · Het generiek beleid is opgebouwd uit zeven beelden: waterstad, ecostad, havenstad, spoorstad, poreuze stad, dorpen en metropool en megastad. Deze beelden vormen samen het collectieve geheugen van de inwoners en bezoekers van de stad. · Vanuit een generieke benadering betekent het strategisch beleid het vooropstellen van een aantal doelen, gestructureerd volgens de beelden van de stad, die op hun beurt strategische selecties en maatregelen bepalen. Deze selecties vormen de basis voor de selectiekaarten. · De beelden van de stad vormen het referentiekader waarmee elk project dat betrekking heeft op Antwerpen, rekening mee dient te houden. Dit kader wordt opgebouwd uit regels opgemaakt vanuit elk beeld. Daar de generieke regels betrekking hebben op het ganse grondgebied van de stad, dient ook het actief beleid (de ruimtes, programma’s en projecten) zich hiernaar richten Het beeld van de ‘spoorstad’ is één van de zeven beelden binnen het s-RSA. Dit beeld pleit voor het openen van de stad door diens bereikbaarheid te vergroten. Dit beeld wekt, door de letterlijke betekenis van sporen, de illusie zich enkel te richten op het openbaar vervoer. In realiteit omvat dit beeld alle ruimtelijke en functionele mobiliteitsaspecten. Inzake autoverkeer, moeten de stad en de haven bereikbaar blijven via autowegen. Hierdoor worden projecten als het sluiten van de ring en het scheiden van doorgaand en bestemmingsverkeer opgevat. Beide hebben een grote impact op het lager netwerk van de stad zowel ruimtelijk als naar verkeersafwikkeling. Het beter uitwerken van dit fijnmazig netwerk moet samen met het bovenliggend netwerk zorgen voor het creëren van een stad met open ruimtelijk systeem maken. Het openbaar vervoer speelt echter een belangrijke rol in dit beeld, daar een meer uitgebouwd en efficiënt openbaar vervoersnet de autogerichtheid kan doen afnemen en zo de bereikbaarheid van de stad en de leefbaarheid in de stad kan verhogen. De verbetering van het openbaar vervoer vertaalt zich in: het versterken van de territoriale boulevards die vanuit de districten naar de binnenstad lopen (dit type boulevard bevat altijd een tram), het inrichten van radiale boulevards die de verschillende districten onderling verbinden (dit type bevat wenselijk een tram), het volledig herinrichten van een groene Singel (voor lokaal verkeer) het verbeteren van de afstemming tussen verschillende openbaarvervoersvormen en met andere modi. Doel: Visualisatie van de selectiekaart 04A_spoorstad_open_stad van het sRSA,De afbakeningen zijn geen harde grenzen, en kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. De selectiekaart is geen zoneringsplan of bodembestemmingsplan. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De selectiekaarten zijn het resultaat van de omzetting van de zeven opgemaakte beelden van de stad naar shape-formaat. De autocad-kaarten en de overeenkomstige rasters werden hiervoor als basis gebruikt. De intekening gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart van de stad Antwerpen.

Dataset

Basic information

Title srsa 04a spoorstad open stad pg
Description Samenvatting: In het s-RSA wordt het toekomstige ruimtelijke beleid van de stad Antwerpen voorgesteld. Dit beleid is opgebouwd uit een generieke of stadsbrede visie en een actieve of projectmatige aanpak. Het generieke beleid kan als volgt beschreven worden: · Het generiek beleid is opgebouwd uit zeven beelden: waterstad, ecostad, havenstad, spoorstad, poreuze stad, dorpen en metropool en megastad. Deze beelden vormen samen het collectieve geheugen van de inwoners en bezoekers van de stad. · Vanuit een generieke benadering betekent het strategisch beleid het vooropstellen van een aantal doelen, gestructureerd volgens de beelden van de stad, die op hun beurt strategische selecties en maatregelen bepalen. Deze selecties vormen de basis voor de selectiekaarten. · De beelden van de stad vormen het referentiekader waarmee elk project dat betrekking heeft op Antwerpen, rekening mee dient te houden. Dit kader wordt opgebouwd uit regels opgemaakt vanuit elk beeld. Daar de generieke regels betrekking hebben op het ganse grondgebied van de stad, dient ook het actief beleid (de ruimtes, programma’s en projecten) zich hiernaar richten Het beeld van de ‘spoorstad’ is één van de zeven beelden binnen het s-RSA. Dit beeld pleit voor het openen van de stad door diens bereikbaarheid te vergroten. Dit beeld wekt, door de letterlijke betekenis van sporen, de illusie zich enkel te richten op het openbaar vervoer. In realiteit omvat dit beeld alle ruimtelijke en functionele mobiliteitsaspecten. Inzake autoverkeer, moeten de stad en de haven bereikbaar blijven via autowegen. Hierdoor worden projecten als het sluiten van de ring en het scheiden van doorgaand en bestemmingsverkeer opgevat. Beide hebben een grote impact op het lager netwerk van de stad zowel ruimtelijk als naar verkeersafwikkeling. Het beter uitwerken van dit fijnmazig netwerk moet samen met het bovenliggend netwerk zorgen voor het creëren van een stad met open ruimtelijk systeem maken. Het openbaar vervoer speelt echter een belangrijke rol in dit beeld, daar een meer uitgebouwd en efficiënt openbaar vervoersnet de autogerichtheid kan doen afnemen en zo de bereikbaarheid van de stad en de leefbaarheid in de stad kan verhogen. De verbetering van het openbaar vervoer vertaalt zich in: het versterken van de territoriale boulevards die vanuit de districten naar de binnenstad lopen (dit type boulevard bevat altijd een tram), het inrichten van radiale boulevards die de verschillende districten onderling verbinden (dit type bevat wenselijk een tram), het volledig herinrichten van een groene Singel (voor lokaal verkeer) het verbeteren van de afstemming tussen verschillende openbaarvervoersvormen en met andere modi. Doel: Visualisatie van de selectiekaart 04A_spoorstad_open_stad van het sRSA,De afbakeningen zijn geen harde grenzen, en kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. De selectiekaart is geen zoneringsplan of bodembestemmingsplan. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De selectiekaarten zijn het resultaat van de omzetting van de zeven opgemaakte beelden van de stad naar shape-formaat. De autocad-kaarten en de overeenkomstige rasters werden hiervoor als basis gebruikt. De intekening gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart van de stad Antwerpen.
Publisher
Name Stad Antwerpen
Keyword
Antwerpen Ontwerpen |
ruimtelijk beleid |
strategische kaart |
ruimtelijke beleidsplannen |
visie |
RO |
ruimtelijke ordening |
sRSA |
srsa selectiekaarten vector |
ruimtelijke planning |
structuurplan |
selectiekaart
Identifier https://www.arcgis.com/home/item.html?id=2debe3692da14814b970a51fa3e232cb&sublayer=233

Metadata DCAT

Statute Vlaamse Open data
Theme

Version information

Date modified 2024-01-15T11:08:19.000Z
Date issued 2006-09-18T00:00:00

Usage information

Contact point
URI https://www.antwerpen.be/info/open-data-stad-antwerpen
vcard:fn opendatabeheer
Access rights

Extra information

Language http://publications.europa.eu/resource/authority/language/NLD
 

Distributions

Distribution

Title ZIP
Description Shapefile
Access URL https://portaal-stadantwerpen.opendata.arcgis.com/api/download/v1/items/2debe3692da14814b970a51fa3e232cb/shapefile?layers=233
Format http://publications.europa.eu/resource/authority/file-type/ZIP

Distribution

Title CSV
Description CSV
Access URL https://portaal-stadantwerpen.opendata.arcgis.com/api/download/v1/items/2debe3692da14814b970a51fa3e232cb/csv?layers=233
Format http://publications.europa.eu/resource/authority/file-type/CSV

Distribution

Title ArcGIS GeoService
Description Esri REST
Access URL https://geodata.antwerpen.be/arcgissql/rest/services/P_Portal/portal_publiek3/MapServer/233
Format http://publications.europa.eu/resource/authority/file-type/JSON

Distribution

Title GeoJSON
Description GeoJSON
Access URL https://portaal-stadantwerpen.opendata.arcgis.com/api/download/v1/items/2debe3692da14814b970a51fa3e232cb/geojson?layers=233
Format http://publications.europa.eu/resource/authority/file-type/GEOJSON

Distribution

Title KML
Description KML
Access URL https://portaal-stadantwerpen.opendata.arcgis.com/api/download/v1/items/2debe3692da14814b970a51fa3e232cb/kml?layers=233
Format http://publications.europa.eu/resource/authority/file-type/KML

Distribution

Title ArcGIS Hub Dataset
Description Web Page
Access URL https://portaal-stadantwerpen.opendata.arcgis.com/maps/stadAntwerpen::srsa-04a-spoorstad-open-stad-pg
Format http://publications.europa.eu/resource/authority/file-type/HTML
 

Record

Catalog record

Identifier 7447a6a4-abdb-3600-9a96-2d60c3bc117a
Date modified 2024-02-25T02:00:22.845Z

Conformiteit met standaard

Title Dcat-ap-vl
Description Dit applicatieprofiel beschrijft Open Data Catalogi in Vlaanderen. DCAT-AP Vlaanderen (DCAT-AP VL) is een verdere specialisatie van DCAT-AP. De applicatie waarop dit profiel betrekking heeft is een Open Data Portaal in Vlaanderen. Open Data portalen zijn catalogussen van Open Data datasets. Ze hebben als belangrijkste doelstelling het vindbaar maken van data en hierdoor het hergebruik ervan te stimuleren. Open Data portalen vervullen een centrale rol in de overheidsopdracht om de toegankelijkheid tot overheidsinformatie te realiseren. Met dit applicatieprofiel bevorderen we de uniformiteit van de beschikbare informatie over datasets. Tevens vereenvoudigen we het aggregatie proces van meerdere Open Data Catalogi. Dit document bevat de verplichte elementen en bijkomende elementen waarover DCAT-AP Vlaanderen een uitspraak doet. Aanbevolen en optionele informatie waarvoor geen bijkomende afspraken in de context van DCAT-AP Vlaanderen zijn, zijn niet opgenomen in dit document. Hiervoor verwijzen we naar de DCAT-AP specificatie zelf.
Version 2.0
 


Provided by

Access to the catalogue
Read here the full details and access to the data.




  •   About
  •   Github
  •