srsa 04a spoorstad open stad pg
Samenvatting: In het s-RSA wordt het toekomstige ruimtelijke beleid van de stad Antwerpen voorgesteld. Dit beleid is opgebouwd
uit een generieke of stadsbrede visie en een actieve of projectmatige aanpak. Het generieke beleid kan als volgt beschreven
worden: · Het generiek beleid is opgebouwd uit zeven beelden: waterstad, ecostad, havenstad, spoorstad, poreuze stad, dorpen
en metropool en megastad. Deze beelden vormen samen het collectieve geheugen van de inwoners en bezoekers van de stad. · Vanuit
een generieke benadering betekent het strategisch beleid het vooropstellen van een aantal doelen, gestructureerd volgens de
beelden van de stad, die op hun beurt strategische selecties en maatregelen bepalen. Deze selecties vormen de basis voor de
selectiekaarten. · De beelden van de stad vormen het referentiekader waarmee elk project dat betrekking heeft op Antwerpen,
rekening mee dient te houden. Dit kader wordt opgebouwd uit regels opgemaakt vanuit elk beeld. Daar de generieke regels betrekking
hebben op het ganse grondgebied van de stad, dient ook het actief beleid (de ruimtes, programma’s en projecten) zich hiernaar
richten Het beeld van de ‘spoorstad’ is één van de zeven beelden binnen het s-RSA. Dit beeld pleit voor het openen van de
stad door diens bereikbaarheid te vergroten. Dit beeld wekt, door de letterlijke betekenis van sporen, de illusie zich enkel
te richten op het openbaar vervoer. In realiteit omvat dit beeld alle ruimtelijke en functionele mobiliteitsaspecten. Inzake
autoverkeer, moeten de stad en de haven bereikbaar blijven via autowegen. Hierdoor worden projecten als het sluiten van de
ring en het scheiden van doorgaand en bestemmingsverkeer opgevat. Beide hebben een grote impact op het lager netwerk van de
stad zowel ruimtelijk als naar verkeersafwikkeling. Het beter uitwerken van dit fijnmazig netwerk moet samen met het bovenliggend
netwerk zorgen voor het creëren van een stad met open ruimtelijk systeem maken. Het openbaar vervoer speelt echter een belangrijke
rol in dit beeld, daar een meer uitgebouwd en efficiënt openbaar vervoersnet de autogerichtheid kan doen afnemen en zo de
bereikbaarheid van de stad en de leefbaarheid in de stad kan verhogen. De verbetering van het openbaar vervoer vertaalt zich
in: het versterken van de territoriale boulevards die vanuit de districten naar de binnenstad lopen (dit type boulevard bevat
altijd een tram), het inrichten van radiale boulevards die de verschillende districten onderling verbinden (dit type bevat
wenselijk een tram), het volledig herinrichten van een groene Singel (voor lokaal verkeer) het verbeteren van de afstemming
tussen verschillende openbaarvervoersvormen en met andere modi. Doel: Visualisatie van de selectiekaart 04A_spoorstad_open_stad
van het sRSA,De afbakeningen zijn geen harde grenzen, en kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. De selectiekaart
is geen zoneringsplan of bodembestemmingsplan. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De selectiekaarten
zijn het resultaat van de omzetting van de zeven opgemaakte beelden van de stad naar shape-formaat. De autocad-kaarten en
de overeenkomstige rasters werden hiervoor als basis gebruikt. De intekening gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart
van de stad Antwerpen.
Dataset
Basisinformatie
Titel | srsa 04a spoorstad open stad pg | ||
---|---|---|---|
Beschrijving | Samenvatting: In het s-RSA wordt het toekomstige ruimtelijke beleid van de stad Antwerpen voorgesteld. Dit beleid is opgebouwd uit een generieke of stadsbrede visie en een actieve of projectmatige aanpak. Het generieke beleid kan als volgt beschreven worden: · Het generiek beleid is opgebouwd uit zeven beelden: waterstad, ecostad, havenstad, spoorstad, poreuze stad, dorpen en metropool en megastad. Deze beelden vormen samen het collectieve geheugen van de inwoners en bezoekers van de stad. · Vanuit een generieke benadering betekent het strategisch beleid het vooropstellen van een aantal doelen, gestructureerd volgens de beelden van de stad, die op hun beurt strategische selecties en maatregelen bepalen. Deze selecties vormen de basis voor de selectiekaarten. · De beelden van de stad vormen het referentiekader waarmee elk project dat betrekking heeft op Antwerpen, rekening mee dient te houden. Dit kader wordt opgebouwd uit regels opgemaakt vanuit elk beeld. Daar de generieke regels betrekking hebben op het ganse grondgebied van de stad, dient ook het actief beleid (de ruimtes, programma’s en projecten) zich hiernaar richten Het beeld van de ‘spoorstad’ is één van de zeven beelden binnen het s-RSA. Dit beeld pleit voor het openen van de stad door diens bereikbaarheid te vergroten. Dit beeld wekt, door de letterlijke betekenis van sporen, de illusie zich enkel te richten op het openbaar vervoer. In realiteit omvat dit beeld alle ruimtelijke en functionele mobiliteitsaspecten. Inzake autoverkeer, moeten de stad en de haven bereikbaar blijven via autowegen. Hierdoor worden projecten als het sluiten van de ring en het scheiden van doorgaand en bestemmingsverkeer opgevat. Beide hebben een grote impact op het lager netwerk van de stad zowel ruimtelijk als naar verkeersafwikkeling. Het beter uitwerken van dit fijnmazig netwerk moet samen met het bovenliggend netwerk zorgen voor het creëren van een stad met open ruimtelijk systeem maken. Het openbaar vervoer speelt echter een belangrijke rol in dit beeld, daar een meer uitgebouwd en efficiënt openbaar vervoersnet de autogerichtheid kan doen afnemen en zo de bereikbaarheid van de stad en de leefbaarheid in de stad kan verhogen. De verbetering van het openbaar vervoer vertaalt zich in: het versterken van de territoriale boulevards die vanuit de districten naar de binnenstad lopen (dit type boulevard bevat altijd een tram), het inrichten van radiale boulevards die de verschillende districten onderling verbinden (dit type bevat wenselijk een tram), het volledig herinrichten van een groene Singel (voor lokaal verkeer) het verbeteren van de afstemming tussen verschillende openbaarvervoersvormen en met andere modi. Doel: Visualisatie van de selectiekaart 04A_spoorstad_open_stad van het sRSA,De afbakeningen zijn geen harde grenzen, en kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. De selectiekaart is geen zoneringsplan of bodembestemmingsplan. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De selectiekaarten zijn het resultaat van de omzetting van de zeven opgemaakte beelden van de stad naar shape-formaat. De autocad-kaarten en de overeenkomstige rasters werden hiervoor als basis gebruikt. De intekening gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart van de stad Antwerpen. | ||
Uitgever |
|
||
Trefwoord |
visie
|
RO
|
sRSA
|
|
||
Statuut | Vlaamse Open data | ||
Thema | |||
Identificator | https://www.arcgis.com/home/item.html?id=2debe3692da14814b970a51fa3e232cb&sublayer=233 |
Versie informatie
Wijzigingsdatum | 2024-01-15T11:08:19.000Z |
---|---|
Publicatiedatum | 2006-09-18T00:00:00 |
Gebruiksinformatie
Contactinformatie |
|
||||
---|---|---|---|---|---|
Toegankelijkheid |
Extra informatie
Taal | http://publications.europa.eu/resource/authority/language/NLD |
---|
Distributies
Record
Catalog record
Identificator | 7447a6a4-abdb-3600-9a96-2d60c3bc117a |
---|---|
Wijzigingsdatum | 2024-02-25T02:00:22.845Z |
Conformiteit met standaard
Titel | Dcat-ap-vl |
---|---|
Beschrijving | Dit applicatieprofiel beschrijft Open Data Catalogi in Vlaanderen. DCAT-AP Vlaanderen (DCAT-AP VL) is een verdere specialisatie van DCAT-AP. De applicatie waarop dit profiel betrekking heeft is een Open Data Portaal in Vlaanderen. Open Data portalen zijn catalogussen van Open Data datasets. Ze hebben als belangrijkste doelstelling het vindbaar maken van data en hierdoor het hergebruik ervan te stimuleren. Open Data portalen vervullen een centrale rol in de overheidsopdracht om de toegankelijkheid tot overheidsinformatie te realiseren. Met dit applicatieprofiel bevorderen we de uniformiteit van de beschikbare informatie over datasets. Tevens vereenvoudigen we het aggregatie proces van meerdere Open Data Catalogi. Dit document bevat de verplichte elementen en bijkomende elementen waarover DCAT-AP Vlaanderen een uitspraak doet. Aanbevolen en optionele informatie waarvoor geen bijkomende afspraken in de context van DCAT-AP Vlaanderen zijn, zijn niet opgenomen in dit document. Hiervoor verwijzen we naar de DCAT-AP specificatie zelf. |
Versie | 2.0 |