Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren
Strategische geluidsbelastingkaart van belangrijke luchthavens. Het referentiejaar van deze data is 2011. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie rond de luchthavens van Brussels Airport, Oostende-Brugge, Antwerpen-Deurne en Kortrijk-Wevelgem aangegeven. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lnight. Het Lnight-niveau is het gemiddelde van de geluidsniveaus tijdens de nacht (23-07u) en is één van de geluidindicatoren die representatief zijn voor mogelijke, nachtelijke slaapverstoring.
Deze geluidsbelastingkaart wordt 5-jaarlijks geactualiseerd. De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Simple
- Date (Creation date)
- 2012-10-12
- Citation identifier
- MercatorNet-be / fc37e62f-815c-47df-a761-36c92e127fef
- Purpose
-
Algemene beleidsondersteunende kaart. Om een objectieve inschatting te kunnen maken van de geluidbelasting van de belangrijke luchthavens op de omgeving worden op periodieke basis geluidscontouren berekend. Deze geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De strategische geluidsbelastingkaart gerapporteerd in uitvoering van de Europese richtlijn Omgevingslawaai (RL 2002/49/EG) weerspiegelt de situatie voor het referentiejaar 2011.
- Status
- Completed
- Maintenance and update frequency
- 5annually
-
INSPIRE priority data set
-
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
Major airports noise exposure delineation (Noise Directive)
-
Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)
-
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Keywords
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
hh_lucht_lnight_2011
-
luchtverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
-
Brussel-Nationaal
-
Brussels Airport
- HVD
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Resource specific usage
- Use limitation
-
De eigenaars van de data maken in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. De eigenaars van de data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
- Use limitation
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- Access constraints
- Other restrictions
- Other constraints
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Use limitation
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- Use constraints
- Other restrictions
- Classification
- Unclassified
- Spatial representation type
- Vector
- Denominator
- 1000
- Language
- Nederlands; Vlaams
- Character set
- UTF8
- Topic category
-
- Environment
- Description
-
Huidige begrenzing
- Geographic identifier
- Vlaams Gewest
- Supplemental Information
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Unique resource identifier
- Belge 1972 / Belgian Lambert 72
- Unique resource identifier
- ETRS89 / Belgian Lambert 2008
- Distribution format
-
Name Version GeoPackage
- OnLine resource
-
hh:hh_lucht_lnight_2011
Downloadlink in geopackage formaat voor de dataset: Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren.
- Hierarchy level
- Dataset
Conformance result
- Date (Publication date)
- 2010-12-08
- Explanation
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Pass
- Yes
Conformance result
- Date (Publication date)
- 2023-01-20
- Pass
- Yes
Absolute external positional accuracy
Quantitative result
Completeness omission
Quantitative result
Completeness commission
Quantitative result
Thematic classification correctness
Quantitative result
- Statement
-
Aanmaak geluidskaarten
- Included with dataset
- Yes
- Feature catalogue citation
Meta-metadata
- File identifier
- 46a5b396-8769-4b28-8d2f-ccd1394becae XML
- Metadata language
- Nederlands; Vlaams
- Character set
- UTF8
- Hierarchy level
- Dataset
- Hierarchy level name
-
dataset
- Date stamp
- 2024-11-18
- Metadata standard name
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Metadata standard version
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0