Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren
Strategische geluidsbelastingskaart voor spoorverkeer met meer dan 30 000 treinpassages per jaar volgens RL 2002/49/EG, samen met impact aanvullende spoorwegen. Het referentiejaar van deze data is 2016.
Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden.
Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling
Simple
- Date (Creation date)
- 2018-01-31
- Citation identifier
- MercatorNet-be / 226ec168-52ad-49bd-b7a5-e85cefd9e27f
- Purpose
-
Algemene beleidsondersteunende kaart.
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG): De Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten Specifieke informatie geluidsbelastingskaarten spoorverkeer Overeenkomstig de definitie van ‘belangrijke spoorwegen’ uit de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten voor spoorverkeer van toepassing op spoorwegen met meer dan 30.000 voertuigpassages per jaar. Bij de berekening van de geluidscontouren voor spoorverkeer werden echter ook enkele aanvullende spoorwegen in rekening gebracht zodat het spoorwegennetwerk dat wordt beschouwd een min of meer aansluitend geheel vormt. De geluidskaarten werden berekend op de manier beschreven in bijlage 2.2.4.2 van VLAREM-II. Dit betekent onder meer dat de geluidskaarten worden berekend volgens de Nederlandse Standaardrekenmethode II – SRM II, voor spoorverkeer beschreven in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid 2012. De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie op een bepaalde lokale situatie.
- Status
- Completed
- Maintenance and update frequency
- 5annually
-
INSPIRE priority data set
-
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation day-evening-night (Noise Directive)
-
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Keywords
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
hh_spoor_lden_2016
-
spoorverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
-
tramverkeer
- HVD
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Resource specific usage
- Use limitation
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- Access constraints
- Other restrictions
- Other constraints
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Use limitation
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- Use constraints
- Other restrictions
- Classification
- Unclassified
- Spatial representation type
- Vector
- Denominator
- 1000
- Language
- Nederlands; Vlaams
- Character set
- UTF8
- Topic category
-
- Environment
- Description
-
Huidige begrenzing
- Geographic identifier
- Vlaams Gewest
- Supplemental Information
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Unique resource identifier
- Belge 1972 / Belgian Lambert 72
- Unique resource identifier
- ETRS89 / Belgian Lambert 2008
- Distribution format
-
Name Version GeoPackage
- OnLine resource
-
hh:hh_spoor_lden_2016
Downloadlink in geopackage formaat voor de dataset: Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren.
- Hierarchy level
- Dataset
Conformance result
- Date (Publication date)
- 2010-12-08
- Explanation
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Pass
- Yes
Conformance result
- Date (Publication date)
- 2023-01-20
- Pass
- Yes
Absolute external positional accuracy
Quantitative result
Completeness omission
Quantitative result
Completeness commission
Quantitative result
Thematic classification correctness
Quantitative result
- Statement
-
Aanmaak geluidskaarten
- Included with dataset
- Yes
Meta-metadata
- File identifier
- 3d91eeb2-0d83-47b7-9334-d3c5ebe3febb XML
- Metadata language
- Nederlands; Vlaams
- Character set
- UTF8
- Hierarchy level
- Dataset
- Hierarchy level name
-
dataset
- Date stamp
- 2024-10-31
- Metadata standard name
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Metadata standard version
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0