• Metadata Vlaanderen
  •   Zoeken
  •   Kaart

Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Lnight. De parameter Lnight stelt het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus en maat voor mogelijke slaapverstoring. De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.

Standaard

Versiedatum (Creatiedatum)
2023-06-01
Versiedatum (Publicatiedatum)
2023-10-06
Identifier
MercatorNet-be / c25f36a6-53cb-5c26-a825-43b3a498753f
Doel van vervaardiging

Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid

Status
compleet
eigenaar
  Brussels Airport Company

Auguste Reyerslaan 80, Schaarbeek, 1030, België
uitgever
  MercatorNet

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 50

beheerder
  Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 79

Frequentie
indien nodig
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0
  • Menselijke gezondheid en veiligheid

INSPIRE priority data set

  • Directive 2002/49/EC

  • Environmental noise exposure (Noise Directive)

  • Major airports noise exposure delineation (Noise Directive)

  • Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)

High-value dataset categories
  • Aardobservatie en milieu
  • Geluid

GDI-Vlaanderen Trefwoorden

  • Lijst M&R INSPIRE
  • Herbruikbaar
  • Kosteloos
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Vlaamse Open data
  • Geografische gegevens
Zoekwoorden
  • MercatorNet

  • OpenbareMetadata

  • hh_lucht_lnight_2021_c

  • luchtverkeer

  • geluidskaart

  • geluidshinder

  • hinder

  • geluid

  • Brussel-Nationaal

  • Brussels Airport

  • HVD
Vlaamse regio's
  • Vlaams Gewest
INSPIRE - Ruimtelijke dekking
  • Regionaal

Gebruik

No information provided.
Beschrijving

Beperking(en) op de publieke toegang

(Juridische) toegangsbeperking
anders
Overige beperkingen
Geen beperkingen op de publieke toegang.
Beschrijving

Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden

(Juridische) gebruiksbeperking
anders
Overige beperkingen
In uitvoering van het Vlaamse decreet voor hergebruik van overheidsinformatie, is het hergebruik geregeld d.m.v. de Modellicentie voor gratis hergebruik. Dit betekent dat elk commercieel of niet-commercieel hergebruik voor onbepaalde duur is toegelaten, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Als enige gebruiksvoorwaarde geldt een bronvermeldingsplicht.
Overige beperkingen
Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang, op niveau van Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door deelnemers GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Overige beperkingen
Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang door niet-Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door overheidsdiensten die geen deelnemer zijn aan GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Type veiligheidsbeperking
vrij toegankelijk
Ruimtelijk schema dataset(serie)
vector
Noemer
1000
Taal
Nederlands; Vlaams
Karakterset
utf8
Categorie(en)
  • natuur en milieu
Beschrijving bewerking

Huidige begrenzing

N
S
E
W
thumbnail




Geografische identifier
Vlaams Gewest
Aanvullende informatie

Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten

teruggevonden worden in deze dataset.

Code
Belge 1972 / Belgian Lambert 72
Code
ETRS89 / Belgian Lambert 2008
Distributieformaat
Naam Versie

GeoPackage

Online bronnen
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Download hh:hh_lucht_lnight_2021_c

Online bronnen
Strategic noise maps (DF4_8) for major airports

Deze dataset werd gerapporteerd bij het Europees Milieuagentschap. Het rapport daarover is raadpleegbaar via deze link.

Online bronnen
MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly.gpkg

Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren - MajorAirports-StrategicNoiseMaps

Online bronnen
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:WMS )

WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Online bronnen
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-getmap Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Online bronnen
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:WFS )

WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Online bronnen
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-getfeature Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Online bronnen
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:OGC-API-Features )

OGC Features API: Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Niveau kwaliteitsinformatie
dataset

Resultaat

Titel
VERORDENING (EU) Nr. 1089/2010 VAN DE COMMISSIE van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Versiedatum (Publicatiedatum)
2010-12-08
Uitleg

Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening

Conform verklaard
Ja

Resultaat

Titel
Commission Implementing Regulation (EU) 2023/138 of 21 December 2022 laying down a list of specific high-value datasets and the arrangements for their publication and re-use (Text with EEA relevance)
Versiedatum (Publicatiedatum)
2023-01-20
Conform verklaard
Ja

Geometrische nauwkeurigheid

Kwantitatief resultaat

Volledigheid

Kwantitatief resultaat

Overbodige/aanvullende data

Kwantitatief resultaat

Thematische classificatie

Kwantitatief resultaat

Algemene beschrijving herkomst

De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel volgens de verplichte Europese rekenmethode (bijlage II van RL 2002/49). Met ingang van dit jaar, wordt de berekening van de geluidscontouren uitgevoerd met het Echo geluid berekeningsmodel. Echo is opgezet volgens de specificaties van ECAC Doc. 29, 4e editie (2016). Echo is geverifieerd op basis van het verificatie framework van ECAC Doc. 29, 4e editie, Volume 3. Echo maakt gebruik van ANP database versie 2.3. Deze software voldoet daarmee aan de voorwaarden in Vlarem: “De geluidscontouren worden berekend een rekenmodel dat compatibel is met de methodologie, vermeld in ECAC Doc. 29, 3e editie (2005) of een latere uitgave.” De software voldoet dan ook dan aan de Europese richtlijn omgevingslawaai 2002/49/EG. Een uitgebreide beschrijving van de herkomst en werkwijze voor het opmaak van deze data is terug te vinden in het eindrapport: To70 België NV, april 2022, Geluidscontouren rond Brussels Airport voor het jaar 2021 (21.150.01) in opdracht van Brussels Airport Company.

Meta-metadata

Metadata identificator (fileIdentifier)
310c465b-c000-581a-9e76-44df576a3a07 XML
Taal
Nederlands; Vlaams
Karakterset
utf8
Parent identificator
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren (dataset serie)

367cfb0e-2b3a-5a40-9503-93c325dd9d02

Hiërarchisch niveau
dataset
Beschrijving hiërarchisch niveau

dataset

Metadata wijzigingsdatum
2024-11-18
Naam metadatastandaard

ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0

Versie metadatastandaard

GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0

contactpunt
  Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 79

 
 

Overzichten

overzicht
thumbnail

Ruimtelijke dekking

thumbnail

Zoekwoorden

GEMET - INSPIRE themes, version 1.0

Menselijke gezondheid en veiligheid
INSPIRE priority data set

Directive 2002/49/EC Environmental noise exposure (Noise Directive) Major airports noise exposure delineation (Noise Directive) Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)


Verzorgd door

logo
Toegang tot het portaal
Lees hier de volle details en krijg toegang tot de data.




  •   Over
  •   Github
  •