• Metadata Vlaanderen
  •   Search
  •   Map

Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Lnight. De parameter Lnight stelt het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus en maat voor mogelijke slaapverstoring. De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.

Simple

Date (Creation date)
2023-06-01
Date (Publication date)
2023-10-06
Citation identifier
MercatorNet-be / c25f36a6-53cb-5c26-a825-43b3a498753f
Purpose

Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid

Status
Completed
Owner
  Brussels Airport Company

Auguste Reyerslaan 80, Schaarbeek, 1030, België
Publisher
  MercatorNet

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 50

Custodian
  Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 79

Maintenance and update frequency
As needed
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0
  • Menselijke gezondheid en veiligheid

INSPIRE priority data set

  • Directive 2002/49/EC

  • Environmental noise exposure (Noise Directive)

  • Major airports noise exposure delineation (Noise Directive)

  • Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)

High-value dataset categories
  • Aardobservatie en milieu
  • Geluid

GDI-Vlaanderen Trefwoorden

  • Lijst M&R INSPIRE
  • Herbruikbaar
  • Kosteloos
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Vlaamse Open data
  • Geografische gegevens
Keywords
  • MercatorNet

  • OpenbareMetadata

  • hh_lucht_lnight_2021_c

  • luchtverkeer

  • geluidskaart

  • geluidshinder

  • hinder

  • geluid

  • Brussel-Nationaal

  • Brussels Airport

  • HVD
Vlaamse regio's
  • Vlaams Gewest
INSPIRE - Ruimtelijke dekking
  • Regionaal

Resource specific usage

No information provided.
Use limitation

Beperking(en) op de publieke toegang

Access constraints
Other restrictions
Other constraints
Geen beperkingen op de publieke toegang.
Use limitation

Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden

Use constraints
Other restrictions
Other constraints
In uitvoering van het Vlaamse decreet voor hergebruik van overheidsinformatie, is het hergebruik geregeld d.m.v. de Modellicentie voor gratis hergebruik. Dit betekent dat elk commercieel of niet-commercieel hergebruik voor onbepaalde duur is toegelaten, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Als enige gebruiksvoorwaarde geldt een bronvermeldingsplicht.
Other constraints
Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang, op niveau van Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door deelnemers GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Other constraints
Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang door niet-Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door overheidsdiensten die geen deelnemer zijn aan GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Classification
Unclassified
Spatial representation type
Vector
Denominator
1000
Language
Nederlands; Vlaams
Character set
UTF8
Topic category
  • Environment
Description

Huidige begrenzing

N
S
E
W
thumbnail




Geographic identifier
Vlaams Gewest
Supplemental Information

Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten

teruggevonden worden in deze dataset.

Unique resource identifier
Belge 1972 / Belgian Lambert 72
Unique resource identifier
ETRS89 / Belgian Lambert 2008
Distribution format
Name Version

GeoPackage

OnLine resource
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Download hh:hh_lucht_lnight_2021_c

OnLine resource
Strategic noise maps (DF4_8) for major airports

Deze dataset werd gerapporteerd bij het Europees Milieuagentschap. Het rapport daarover is raadpleegbaar via deze link.

OnLine resource
MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly.gpkg

Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren - MajorAirports-StrategicNoiseMaps

OnLine resource
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:WMS )

WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

OnLine resource
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-getmap Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

OnLine resource
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:WFS )

WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

OnLine resource
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-getfeature Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

OnLine resource
hh:hh_lucht_lnight_2021_c ( OGC:OGC-API-Features )

OGC Features API: Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren

Hierarchy level
Dataset

Conformance result

Title
VERORDENING (EU) Nr. 1089/2010 VAN DE COMMISSIE van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Date (Publication date)
2010-12-08
Explanation

Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening

Pass
Yes

Conformance result

Title
Commission Implementing Regulation (EU) 2023/138 of 21 December 2022 laying down a list of specific high-value datasets and the arrangements for their publication and re-use (Text with EEA relevance)
Date (Publication date)
2023-01-20
Pass
Yes

Absolute external positional accuracy

Quantitative result

Completeness omission

Quantitative result

Completeness commission

Quantitative result

Thematic classification correctness

Quantitative result

Statement

De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel volgens de verplichte Europese rekenmethode (bijlage II van RL 2002/49). Met ingang van dit jaar, wordt de berekening van de geluidscontouren uitgevoerd met het Echo geluid berekeningsmodel. Echo is opgezet volgens de specificaties van ECAC Doc. 29, 4e editie (2016). Echo is geverifieerd op basis van het verificatie framework van ECAC Doc. 29, 4e editie, Volume 3. Echo maakt gebruik van ANP database versie 2.3. Deze software voldoet daarmee aan de voorwaarden in Vlarem: “De geluidscontouren worden berekend een rekenmodel dat compatibel is met de methodologie, vermeld in ECAC Doc. 29, 3e editie (2005) of een latere uitgave.” De software voldoet dan ook dan aan de Europese richtlijn omgevingslawaai 2002/49/EG. Een uitgebreide beschrijving van de herkomst en werkwijze voor het opmaak van deze data is terug te vinden in het eindrapport: To70 België NV, april 2022, Geluidscontouren rond Brussels Airport voor het jaar 2021 (21.150.01) in opdracht van Brussels Airport Company.

Meta-metadata

File identifier
310c465b-c000-581a-9e76-44df576a3a07 XML
Metadata language
Nederlands; Vlaams
Character set
UTF8
Parent identifier
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren (dataset serie)

367cfb0e-2b3a-5a40-9503-93c325dd9d02

Hierarchy level
Dataset
Hierarchy level name

dataset

Date stamp
2024-11-18
Metadata standard name

ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0

Metadata standard version

GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0

Point of contact
  Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning

Koning Albert II-laan 20, bus 8, Brussel, 1000, België
02 553 83 79

 
 

Overviews

overview
thumbnail

Spatial extent

thumbnail

Keywords

GEMET - INSPIRE themes, version 1.0

Menselijke gezondheid en veiligheid
INSPIRE priority data set

Directive 2002/49/EC Environmental noise exposure (Noise Directive) Major airports noise exposure delineation (Noise Directive) Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)


Provided by

logo
Access to the catalogue
Read here the full details and access to the data.




  •   About
  •   Github
  •