Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren
Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Standaard
- Versiedatum (Creatiedatum)
- 2023-06-01
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2023-10-06
- Identifier
- MercatorNet-be / 4067bad7-4a6b-513e-838b-55aafaf756c2
- Doel van vervaardiging
-
Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid
- Status
- compleet
- Frequentie
- indien nodig
-
INSPIRE priority data set
-
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
Major airports noise exposure delineation (Noise Directive)
-
Major airports noise exposure delineation day-evening-night (Noise Directive)
-
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Zoekwoorden
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
hh_lucht_lden_2021_c
-
luchtverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
-
Brussel-Nationaal
-
Brussels Airport
- HVD
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Gebruik
- Beschrijving
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- (Juridische) toegangsbeperking
- anders
- Overige beperkingen
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Beschrijving
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- (Juridische) gebruiksbeperking
- anders
- Type veiligheidsbeperking
- vrij toegankelijk
- Ruimtelijk schema dataset(serie)
- vector
- Noemer
- 1000
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Categorie(en)
-
- natuur en milieu
- Beschrijving bewerking
-
Huidige begrenzing
- Geografische identifier
- Vlaams Gewest
- Aanvullende informatie
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Distributieformaat
-
Naam Versie GeoPackage
- Online bronnen
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren
Download hh:hh_lucht_lden_2021_c
- Online bronnen
-
Strategic noise maps (DF4_8) for major airports
Deze dataset werd gerapporteerd bij het Europees Milieuagentschap. Het rapport daarover is raadpleegbaar via deze link.
- Online bronnen
-
MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren - MajorAirports-StrategicNoiseMaps
- Online bronnen
-
hh:hh_lucht_lden_2021_c
(
OGC:WMS
)
WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_lucht_lden_2021_c
(
OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
)
WMS-getmap Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_lucht_lden_2021_c
(
OGC:WFS
)
WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_lucht_lden_2021_c
(
OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
)
WFS-getfeature Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_lucht_lden_2021_c
(
OGC:OGC-API-Features
)
OGC Features API: Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren
- Niveau kwaliteitsinformatie
- dataset
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2010-12-08
- Uitleg
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Conform verklaard
- Ja
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2023-01-20
- Conform verklaard
- Ja
Geometrische nauwkeurigheid
Kwantitatief resultaat
Volledigheid
Kwantitatief resultaat
Overbodige/aanvullende data
Kwantitatief resultaat
Thematische classificatie
Kwantitatief resultaat
- Algemene beschrijving herkomst
-
De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel volgens de verplichte Europese rekenmethode (bijlage II van RL 2002/49). Met ingang van dit jaar, wordt de berekening van de geluidscontouren uitgevoerd met het Echo geluid berekeningsmodel. Echo is opgezet volgens de specificaties van ECAC Doc. 29, 4e editie (2016). Echo is geverifieerd op basis van het verificatie framework van ECAC Doc. 29, 4e editie, Volume 3. Echo maakt gebruik van ANP database versie 2.3. Deze software voldoet daarmee aan de voorwaarden in Vlarem: “De geluidscontouren worden berekend een rekenmodel dat compatibel is met de methodologie, vermeld in ECAC Doc. 29, 3e editie (2005) of een latere uitgave.” De software voldoet dan ook dan aan de Europese richtlijn omgevingslawaai 2002/49/EG. Een uitgebreide beschrijving van de herkomst en werkwijze voor het opmaak van deze data is terug te vinden in het eindrapport: To70 België NV, april 2022, Geluidscontouren rond Brussels Airport voor het jaar 2021 (21.150.01) in opdracht van Brussels Airport Company.
Meta-metadata
- Metadata identificator (fileIdentifier)
- 2cced54e-bad1-5778-a4cd-2edd9afe4159 XML
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Parent identificator
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren (dataset serie)
367cfb0e-2b3a-5a40-9503-93c325dd9d02
- Hiërarchisch niveau
- dataset
- Beschrijving hiërarchisch niveau
-
dataset
- Metadata wijzigingsdatum
- 2024-10-31
- Naam metadatastandaard
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Versie metadatastandaard
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0