Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
Strategische geluidsbelastingskaart voor spoorverkeer met meer dan 30 000 trein- of trampassages per jaar volgens RL 2002/49/EG. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Standaard
- Versiedatum (Creatiedatum)
- 2023-06-01
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2023-10-06
- Identifier
- MercatorNet-be / e6b13c83-cd0c-5a51-923a-6c2958b9b65e
- Doel van vervaardiging
-
Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
- Status
- compleet
- Frequentie
- indien nodig
-
INSPIRE priority data set
-
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation day-evening-night (Noise Directive)
-
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Zoekwoorden
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
hh_spoor_lden_2021_c
-
spoorverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
-
tramverkeer
- HVD
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Gebruik
- Beschrijving
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- (Juridische) toegangsbeperking
- anders
- Overige beperkingen
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Beschrijving
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- (Juridische) gebruiksbeperking
- anders
- Type veiligheidsbeperking
- vrij toegankelijk
- Ruimtelijk schema dataset(serie)
- vector
- Noemer
- 1000
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Categorie(en)
-
- natuur en milieu
- Beschrijving bewerking
-
Huidige begrenzing
- Geografische identifier
- Vlaams Gewest
- Aanvullende informatie
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Distributieformaat
-
Naam Versie GeoPackage
- Online bronnen
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
Download hh:hh_spoor_lden_2021_c
- Online bronnen
-
Strategic noise maps (DF4_8) for major railways
Deze dataset werd gerapporteerd bij het Europees Milieuagentschap. Het rapport daarover is raadpleegbaar via deze link.
- Online bronnen
-
DF_4_8_MajorRailways-StrategicNoiseMaps.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren - MajorRailways-StrategicNoiseMaps
- Online bronnen
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:WMS
)
WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
)
WMS-getmap Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:WFS
)
WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
)
WFS-getfeature Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- Online bronnen
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:OGC-API-Features
)
OGC Features API: Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- Niveau kwaliteitsinformatie
- dataset
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2010-12-08
- Uitleg
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Conform verklaard
- Ja
Resultaat
- Versiedatum (Publicatiedatum)
- 2023-01-20
- Conform verklaard
- Ja
Geometrische nauwkeurigheid
Kwantitatief resultaat
Volledigheid
Kwantitatief resultaat
Overbodige/aanvullende data
Kwantitatief resultaat
Thematische classificatie
Kwantitatief resultaat
- Algemene beschrijving herkomst
-
De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel volgens de verplichte Europese rekenmethode (bijlage II van RL 2002/49/EG). De uiteindelijke nauwkeurigheid is in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De geluidskaarten hebben betrekking op een zeer uitgestrekt gebied en representeren een langetermijngemiddelde. Deze shapefiles zijn het resultaat van de afleiding van de geluidscontouren per 5 dB op basis van een rasterbestand dat de berekening van het geluidsniveau op een onregelmatig raster afhankelijk van de afstand tot de bron: tot 100m is het grid 10x10m, 100-300m is het grid 20x20m, 300-1000m is het grid 100x100m en > 1000m is het grid 200x200m. De berekening gebeurt voor een relatieve hoogte van 4m. Belangrijkste bronnen: gegevens treinverkeer 2021, gegevens tramverkeer 2021, spoornetwerk Infrabel, spoornetwerk De Lijn, 3D GRB, Corine Landcover, Urban Atlas. Een uitgebreide beschrijving van de herkomst en werkwijze voor het opmaak van deze data is terug te vinden in het eindrapport: DGMR en GIM, 2022, Opmaak Strategische geluidsbelastingkaarten weg- en spoorverkeer (ronde 4) - Eindrapport, in opdracht van de Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving en AWV.
- Onderdeel van de dataset
- Ja
Meta-metadata
- Metadata identificator (fileIdentifier)
- 0f48e098-112d-551a-bf5c-efabc5eb689b XML
- Taal
- Nederlands; Vlaams
- Karakterset
- utf8
- Parent identificator
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren (dataset serie)
367cfb0e-2b3a-5a40-9503-93c325dd9d02
- Hiërarchisch niveau
- dataset
- Beschrijving hiërarchisch niveau
-
dataset
- Metadata wijzigingsdatum
- 2024-10-31
- Naam metadatastandaard
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Versie metadatastandaard
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0