standardName

ISO 19115/2003/Cor.1:2006

373 record(s)
 
Type of resources
Metadata standard
standardName
Available actions
Service types
flanderskeyword
Provided by
status
Topics
Keywords
Contact for the resource
Years
Formats
protocol
domain
Representation types
Update frequencies
Scale 1:
Resolution
INSPIRE themes
From 1 - 10 / 373
  • Bij de opmaak van een natuurbeheerplan, een projectsubsidie natuur, of andere gelijkgestelde instrumenten ter realisatie van de IHD (instandhoudingsdoelstellingen), kunnen welbepaalde natuurstreefbeelden tot doel gesteld worden voor vegetaties, leefgebieden van soorten of procesgestuurde natuur. Het Instandhoudingsbesluit (BVR 20/06/2014, art. 8) stelt echter dat het realiseren van de Europees te beschermen boshabitattypen niet mag leiden tot een betekenisvolle verslechtering of achteruitgang van de zgn. vegetaties van regionaal belang (VRB’s), zoals gespecificeerd in bijlage bij het besluit. De VRB’s zijn gedefinieerd aan de hand van welbepaalde karteringseenheden uit de Biologische Waarderingskaart (BWK) en Natura 2000 Habitatkaart. Door deze selectie te vertalen naar een ruimtelijk bestand is het voor elke opsteller van een natuurbeheerplan duidelijk op welke percelen of delen van percelen art. 8 van het Instandhoudingsbesluit van toepassing is.Deze kaartlaag geeft de best beschikbare informatie anno 2023 weer over de verspreiding van de vegetaties van regionaal belang. Dit kan een vereenvoudiging zijn van de werkelijkheid op terrein. Te allen tijde geldt de reële situatie op het terrein voor toepassing t.b.v. het beleidsmatig en wettelijk kader.Noch de auteurs noch het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek kunnen verantwoordelijk gesteld worden voor gebeurlijke fouten en de gevolgen die daaruit kunnen voortvloeien.

  • Uitgaande van de abiotische standplaatsvereisten van de ecotopen is voor ieder ecotoop een gevoeligheid gekoppeld aan de milieudrukken verdroging, eutrofiëring en verzuring. Hieruit volgt een mate van kwetsbaarheid voor deze effectgroepen. Ecotopen die zeer gevoelig zijn voor een bepaalde milieudruk en daarenboven biologisch zeer waardevol zijn, zijn zeer kwetsbaar. Via de link met de Biologische Waarderingskaart wordt de kwetsbaarheid van ecotopen voor de drie milieudrukken ruimtelijk gesitueerd. De methode is daardoor geschikt voor de milieuafweging van locatiealternatieven.

  • De dataset bevat alle bestaande (semi-)publiek toegankelijke laadpunten voor elektrische voertuigen in Vlaanderen. Publiek toegankelijke laadpunten zijn laadpunten voor normaal of hoog vermogen die op niet-discriminerende basis gedurende elke dag van de week en vierentwintig uur per dag toegang verlenen aan gebruikers van elektrische voertuigen, ongeacht de concrete wijze van authenticatie, gebruik en betaling. Semipubliek toegankelijke laadpunten zijn laadpunten die gedurende elke dag van de week en minstens tien uur per dag toegang verlenen. De volgende velden worden per laadpunt gedeeld in de dataset: locatie/coördinaten, operator, connector (type stekker), vermogen, aantal laadpunten per paal (connectors per EVSE).

  • LZV, Langere Zwaardere Voertuigen, mogen in het kader van een proefproject rijden in Vlaanderen. Uitgebreide info over het proefproject vindt u het LZV-portaal: https://www.vlaanderen.be/langere-en-zwaardere-vrachtwagens-lzvs Om met een LZV in Vlaanderen te kunnen rijden moet u aan 3 zaken voldoen: Een correcte combinatie: LZV is een sleep die uit 3 delen bestaat, en zodoende over 2 draaipunten beschikt. Voorbeelden zijn een trekker, een oplegger en een aanhangwagen, een trekker en 2 oplegger, een vrachtwagen met een dolly en een oplegger, ... Elk deel van de combinatie is op zich een normaal voertuig, de volledige combinatie is maximaal 25,25 m lang en mag maximaal 60T wegen. Er is een vergunnigsplicht voor deze voertuigen. Een correcte chauffeur: De chauffeur van een LZV moet reeds 5 jaar een chauffeur zijn van voertuigen voor het rijbewijs CE en hoe moet daarnaast ook een bijkomende bekwaamheidsattest hebben. Een correcte route gebruiken: de beschikbare routes worden aangegeven op deze kaart. De routes zijn opgedeeld op in 2 soorten: Het basisnetwerk: de autosnelwegen, wegen in de zeehavens en enkele verbindingsstukken. Aantakkingstrajecten: een aantakkingstraject mag enkel gebruikt worden om naar een bestemming te rijden die langs het aantakkingstraject ligt. Daarnaast is er een 3de soort: De ingetrokken routes: een route kan ingetrokken worden omdat ze niet meer voldoet aan de basisvereisten. Deze routes worden dus geschrapt. Aantakkingstrajecten kunnen 2 keer per jaar aangevraagd worden, in juni en december. Elk traject wordt beoordeeld op enkele harde criteria en met en puntensysteem. De aantakkingstrajecten worden beschreven in het Ministerieel besluit. Zie ook: https://www.vlaanderen.be/langere-en-zwaardere-vrachtwagens-lzvs/het-proefproject#netwerk

  • De dataset bevat het overzicht van alle geplande en gerealiseerde Hoppinpunten in Vlaanderen zoals bepaald vanuit de 15 vervoerregio's. Een Hoppinpunt is slechts volledig gerealiseerd en operationeel wanneer het voldoet aan de richtlijnen uit het BVR Hoppinpunten, de ontwerpwijzer en de Hoppin-huisstijlgids. Bestaande knooppunten die nog niet voldoen aan deze richtlijnen, maar wel reeds fungeren als een belangrijk knoop- of overstappunt in het netwerk worden beschouwd als een mobiliteitsknooppunt. Voor meer info omtrent Hoppinpunten: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/combimobiliteit/hoppinpunten BVR-Hoppinpunten: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1036828&param=inhoud&ref=search&AVIDS=1445419

  • De dataset bevat het overzicht van alle Hoppinzuilen in Vlaanderen. Deze zijn onlosmakelijk verbonden aan en een inherent onderdeel van de dataset die het overzicht van alle Hoppinpunten in Vlaanderen bevat. Voor meer info omtrent Hoppinpunten: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/combimobiliteit/hoppinpunten BVR-Hoppinpunten: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1036828&param=inhoud&ref=search&AVIDS=1445419

  • De dataset bevat het overzicht van alle Hoppinzuilen in Vlaanderen. Deze zijn onlosmakelijk verbonden aan en een inherent onderdeel van de dataset die het overzicht van alle Hoppinpunten in Vlaanderen bevat. Voor meer info omtrent Hoppinpunten: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/combimobiliteit/hoppinpunten BVR-Hoppinpunten: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1036828&param=inhoud&ref=search&AVIDS=1445419

  • De dataset bevat het overzicht van alle geplande en gerealiseerde Hoppinpunten in Vlaanderen zoals bepaald vanuit de 15 vervoerregio's. Een Hoppinpunt is slechts volledig gerealiseerd en operationeel wanneer het voldoet aan de richtlijnen uit het BVR Hoppinpunten, de ontwerpwijzer en de Hoppin-huisstijlgids. Bestaande knooppunten die nog niet voldoen aan deze richtlijnen, maar wel reeds fungeren als een belangrijk knoop- of overstappunt in het netwerk worden beschouwd als een mobiliteitsknooppunt. Voor meer info omtrent Hoppinpunten: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/combimobiliteit/hoppinpunten BVR-Hoppinpunten: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1036828&param=inhoud&ref=search&AVIDS=1445419

  • De dataset bevat het overzicht van alle geplande en gerealiseerde Hoppinpunten en hun Hoppinzuilen in Vlaanderen zoals bepaald vanuit de 15 vervoerregio's. Een Hoppinpunt is slechts volledig gerealiseerd en operationeel wanneer het voldoet aan de richtlijnen uit het BVR Hoppinpunten, de ontwerpwijzer en de Hoppin-huisstijlgids. Bestaande knooppunten die nog niet voldoen aan deze richtlijnen, maar wel reeds fungeren als een belangrijk knoop- of overstappunt in het netwerk worden beschouwd als een mobiliteitsknooppunt. Voor meer info omtrent Hoppinpunten: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/combimobiliteit/hoppinpunten BVR-Hoppinpunten: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1036828&param=inhoud&ref=search&AVIDS=1445419

  • Digitale atlas van de gerangschikte onbevaarbare waterlopen en publieke grachten.