• Metadata Vlaanderen
  •  
  •  
  •  

Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

Strategische geluidsbelastingskaart voor spoorverkeer met meer dan 30 000 treinpassages per jaar volgens RL 2002/49/EG, samen met impact aanvullende spoorwegen. Het referentiejaar van deze data is 2016. Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lnight. Het Lnight-niveau is het gemiddelde van de geluidsniveaus tijdens de nacht (23-07u) en is één van de geluidindicatoren die representatief zijn voor mogelijke, nachtelijke slaapverstoring. Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar.

Identificatie

Versiedatum 2018-01-31
Type versiedatum Creatie: Aanmaakdatum of opnamedatum van de dataset.
Versie dataset(serie) November 2017
Dataset identificator de57bc02-f0f5-4769-9303-7c995bc7661c

Inhoud

Doel van vervaardiging Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
Status compleet: Productie van de data is compleet / afgerond.

Contactgegevens service

Organisatie Vlaamse Overheid - Agentschap Wegen en Verkeer - Afdeling Wegenbouwkunde
Telefoon +32 2 727 09 11
Adres Olympiadelaan 10
Plaats Brussel
Postcode 1140
Land BELGIE
E-mail wegenbouwkunde@vlaanderen.be
Rol Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data.

Contactgegevens service

Organisatie Vlaamse Overheid – Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Telefoon +32 2 553 8379
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
Plaats Brussel
Postcode 1000
Land BELGIE
E-mail bjo.omgeving@vlaanderen.be
Connectiepunt URL http://www.omgevingvlaanderen.be
Rol Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data.

Contactgegevens service

Organisatie Vlaamse Overheid – Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Telefoon + 32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
Plaats Brussel
Postcode 1000
Land België
E-mail bjo.omgeving@vlaanderen.be
Rol Beheerder: Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer van de data.
Frequentie 5-jaarlijks: Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd.
Datum volgende herziening 2022-12-31

Trefwoorden

INSPIRE - Spatial scope Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 geluidshinder , geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden Toegevoegd GDI-Vl , Vlaamse Open data , Herbruikbaar , Kosteloos , Geografische gegevens , Metadata INSPIRE-conform , Metadata GDI-Vl-conform
Overige trefwoorden SPOORVERKEER , GELUIDSKAART , GELUIDSHINDER , HINDER, GELUID
Overige trefwoorden OpenbareMetadata

Gebruik

Omschrijving van het gebruik De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid. De geluidskaarten met referentiejaar 2016 zijn accurater dan deze die werden opgemaakt naar aanleiding van vorige ronde (referentiejaar 2011), en wel voornamelijk om volgende redenen: - Betere inschatting van hoogtes van terrein en van gebouwen: gebruik van een nieuwe datalagen (digitaal hoogtemodel Vlaanderen II en 3D GRB datalaag) - Betere inschatting emissies spoorverkeer: een meetcampagne uitgevoerd in opdracht van Infrabel waardoor de emissies van het treinmaterieel correcter kon worden ingeschat (voorheen werd gebruik gemaakt van een Nederlandse categorieënindeling voor treinmaterieel) Het is daarom niet aangewezen om de geluidscontouren van 2011 en 2016 te vergelijken ‘Schijnbare’ evoluties in geluidsblootstelling tussen 2011 en 2016 moeten daarom ook voorzichtig worden geïnterpreteerd.
Ruimtelijk schema dataset(serie) vector: Vector data wordt gebruikt om geografische data te representeren.

Ruimtelijke resolutie dataset(serie)

Noemer 20000
Taal Nederlands
Karakterset UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
Categorie(ën) Milieu
Aanvullende informatie Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG): De Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten Specifieke informatie geluidsbelastingskaarten spoorverkeer Overeenkomstig de definitie van ‘belangrijke spoorwegen’ uit de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten voor spoorverkeer van toepassing op spoorwegen met meer dan 30.000 voertuigpassages per jaar. Bij de berekening van de geluidscontouren voor spoorverkeer werden echter ook enkele aanvullende spoorwegen in rekening gebracht zodat het spoorwegennetwerk dat wordt beschouwd een min of meer aansluitend geheel vormt. De geluidskaarten werden berekend op de manier beschreven in bijlage 2.2.4.2 van VLAREM-II. Dit betekent onder meer dat de geluidskaarten worden berekend volgens de Nederlandse Standaardrekenmethode II – SRM II, voor spoorverkeer beschreven in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid 2012. De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie op een bepaalde lokale situatie.

Begrenzing

Omschrijving geografische begrenzing

Omschrijvende rechthoek

Minimum x-coordinaat 2.53
Maximum x-coordinaat 5.92
Minimum y-coordinaat 50.67
Maximum y-coordinaat 51.51
Identificator geografische begrenzing Vlaanderen

Referentiesysteem

Horizontaal en/of verticaal referentiesysteem

Naam Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Horizontaal en/of verticaal referentiesysteem

Naam ETRS89-extended / LAEA Europe

Kwaliteit

Niveau kwaliteitsinformatie Dataset: Informatie heeft betrekking op de dataset.

Bewerkingen

Algemene beschrijving herkomst Vinçotte n.v. i.s.m. G.I.M. februari 2018, Eindrapport 'Strategische Geluidsbelastingkaarten Weg- en Spoorverkeer Vlaanderen', Studie in opdracht van Vlaamse overheid - Departement Omgeving en Agentschap Wegen en Verkeer.

Processtappen

Beschrijving bewerking De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De geluidskaarten hebben betrekking op een zeer uitgestrekt gebied en representeren een langetermijngemiddelde onder jaargemiddelde meteorologische omstandigheden. Deze shapefiles zijn het resultaat van de afleiding van de geluidscontouren per 5 dB op basis van een rasterbestand dat de berekening van het geluidsniveau op een regelmatig raster van 10m op 10m en op een relatieve hoogte van 4m voorstelt. Belangrijkste bronnen: 1. Gegevens spoorverkeer 2016 2. Spoornetwerk Infrabel 3. Digitaal Hoogtemodel Vlaanderen DHMV-II, versie 2016-04-28 (AIV) 4. 2D-GRB, versie 2016-11-11 (AIV) 5. 3D-GRB, versie 2015-01-10 (AIV) 6. Wegenregister (bruggen), versie 2016-12-15 (AIV) 7. CORINE landCOVER, versie 17 en Urban Atlas, versie 2012

Conformiteit

Domeinconsistentie

Resultaat

Specificatie

Titel Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Versiedatum 2010-12-08
Type versiedatum Publicatie: Uitgavedatum van de dataset.
Uitleg Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Conform verklaard Nee

Toegangs- en gebruiksbeperkingen

Legale en veiligheidsbeperkingen

Beperkingen van de dataset(serie)

Legale beperkingen

Beschrijving Gebruik zonder garantie
(Juridische) toegangsbeperking anders: Restrictie niet opgenomen in lijst.

Overige beperkingen

Overige beperkingen Geen beperkingen op de publieke toegang.
Overige beperkingen Geen beperkingen op de publieke toegang.

Beperkingen van de dataset(serie)

Legale beperkingen

Beschrijving Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
(Juridische) gebruiksbeperking anders: Restrictie niet opgenomen in lijst.

Overige beperkingen

Overige beperkingen De gegevens zijn beschermd door het auteursrecht. Indien u een ander type van gebruik wil maken van de gegevens, dan de hier vermelde, dient u zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens.
Overige beperkingen In uitvoering van het Vlaamse decreet voor hergebruik van overheidsinformatie, is het hergebruik geregeld d.m.v. de Modellicentie voor gratis hergebruik. Dit betekent dat elk commercieel of niet-commercieel hergebruik voor onbepaalde duur is toegelaten, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Als enige gebruiksvoorwaarde geldt een bronvermeldingsplicht.
Overige beperkingen Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang, op niveau van Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door deelnemers GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Overige beperkingen Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang door niet-Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door overheidsdiensten die geen deelnemer zijn aan GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Overige beperkingen Bronvermeldingsvoorschrift: Verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight , Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving en AWV".
Overige beperkingen Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt".

Beperkingen van de dataset(serie)

Veiligheidsbeperkingen

Beschrijving security uselimitation
Type veiligheidsbeperking vrij toegankelijk: Beschikbaar voor algemene ontsluiting.

Distributie

Distributieformaat Shapefile (Version: ESRI White Paper—July 1998) GML (Version: 3.1.1)

Verdeler

Organisatie Vlaamse Overheid – Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Telefoon +32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
Plaats Brussel
Postcode 1000
Land BELGIE
E-mail bjo.omgeving@vlaanderen.be
Connectiepunt URL http://www.omgevingvlaanderen.be
Rol Verdeler: Partij die de data verstrekt.

Bestelinformatie

Prijsinformatie Gratis
Bestelprocedure Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).

Overdracht

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/hh/ows?service=WFS&version=2.0.0&request=GetFeature&typeName=hh_spoor_lnight_2016&maxFeatures=40000&outputFormat=SHAPE-ZIP
Protocol WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download
Naam Download Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren
Beschrijving Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&
Protocol OGC:WMS
Naam hh:hh_spoor_lnight_2016
Beschrijving WMS Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&service=WMS&version=1.3.0&request=GetCapabilities
Protocol OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_spoor_lnight_2016
Beschrijving WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&service=WMS&version=1.3.0&request=GetMap
Protocol OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
Naam hh:hh_spoor_lnight_2016
Beschrijving WMS-map Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?
Protocol OGC:WFS
Naam hh:hh_spoor_lnight_2016
Beschrijving WFS Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?service=WFS&version=2.0.0&request=GetCapabilities
Protocol OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_spoor_lnight_2016
Beschrijving WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?service=WFS&version=2.0.0&request=getFeature
Protocol OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
Naam hh:hh_spoor_lnight_2016
Beschrijving WFS-feature Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wms/kml?layers=hh:hh_spoor_lnight_2016
Protocol GLG:KML-2.0-http-get-map
Naam hh:hh_spoor_lnight_2016
Beschrijving KML service Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorgeocachepubliek/service/wmts?REQUEST=getcapabilities
Protocol OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_spoor_lnight_2016
Beschrijving WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren

Meta-metadata

Metadata identificator (fileIdentifier) a75bd6af-f1a2-4e2d-b7d3-ef70dd8b85b6
Taal metadatarecord Nederlands
Karakterset metadatarecord UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
Hiërarchisch niveau Dataset: Informatie heeft betrekking op de dataset.
Beschrijving hiërarchisch niveau Dataset
Metadata wijzigingsdatum 2023-01-23
Naam metadatastandaard ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Versie metadatastandaard GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0

Metadata-auteur

Organisatie Vlaamse Overheid – Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Telefoon + 32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
E-mail bjo.omgeving@vlaanderen.be
Rol Contactpunt: Partij waarmee contact kan worden opgenomen voor het vergaren van kennis of verstrekking van de data.

Objectencatalogus

Onderdeel van de dataset Ja

Objectencatalogus citaat

{{'objCatName' | translate}} Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – Belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren (OpenbareMetadata)
Objectencatalogus identificator 0428d3d8-3b69-4c5a-8cc4-880a9c871bc9
Titel Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – Belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren (OpenbareMetadata)
Versiedatum 2019-12-11
Type versiedatum Wijziging: Datum van wijziging, controle, verbetering van dataset.
Versie November 2017

Overviews