Doel van vervaardiging |
Algemene beleidsondersteunende kaart. Om een objectieve inschatting te kunnen maken van de geluidbelasting van de belangrijke luchthavens op de omgeving worden op periodieke basis geluidscontouren berekend. Deze geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De strategische geluidsbelastingkaart gerapporteerd in uitvoering van de Europese richtlijn Omgevingslawaai (RL 2002/49/EG) weerspiegelt de situatie voor het referentiejaar 2011. |
Status |
compleet: Productie van de data is compleet / afgerond. |
Beschrijving |
De eigenaars van de data maken in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. De eigenaars van de data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. |
Beschrijving |
De verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingkaart, referentiejaar 2011, belangrijke luchthavens, Lnight" |
Beschrijving |
De data met betrekking tot de luchthaven Brussels Airport vallen onder de toepassing van volgende disclaimer: https://www.milieuinfo.be/dms/d/d/workspace/SpacesStore/a008ceba-c478-4c98-b565-3bd69096dfdc/BAC_Disclaimer_geluidskaarten_Brussels_Airport.pdf welke bij elke publicatie van data uitdrukkelijk vermeld moet worden. |
|
|
Organisatie |
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning |
Telefoon |
+32 2 553 83 79 |
Adres |
Koning Albert II-laan 20 bus 8 |
Plaats |
Brussel |
Postcode |
1000 |
Land |
BELGIE |
E-mail |
BJO.omgeving@vlaanderen.be
|
Connectiepunt URL |
www.omgevingvlaanderen.be
|
Rol |
Beheerder: Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer
van de data. |
Organisatie |
Brussels Airport Company n.v./s.a. (BAC) |
Telefoon |
+32 2 753 42 00 |
Adres |
Luchthaven Brussel-Nationaal |
Plaats |
Zaventem |
Postcode |
1930 |
Land |
BELGIE |
E-mail |
noise@brusselsairport.be
|
Rol |
Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data. |
Organisatie |
Vlaamse overheid - Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Luchthavenbeleid |
Telefoon |
+ 32 2 553 78 11 |
Adres |
Koning Albert II-laan 20 bus 2 |
Plaats |
Brussel |
Postcode |
1000 |
Land |
België |
E-mail |
luchthavenbeleid@vlaanderen.be
|
Rol |
Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data. |
Organisatie |
Internationale luchthaven Kortrijk-Welvelgem (WIV) |
Adres |
Luchthavenstraat 1, bus 1 |
Plaats |
Wevelgem |
Postcode |
8560 |
Land |
België |
E-mail |
airport.kortrijk@skynet.be
|
Rol |
Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data. |
Frequentie |
5-jaarlijks: Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd. |
Voorbeeldweergave dataset(serie) |
https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wms?SERVICE=WMS&VERSION=1.1.1&REQUEST=GetMap&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=true&STYLES&LAYERS=hh:hh_lucht_lnight_2011&SRS=EPSG%3A31370&WIDTH=858&HEIGHT=330&BBOX=9518.482229747839%2C148172.73525929108%2C271454.8939534676%2C248854.86152133934 |
INSPIRE - Spatial scope |
Regionaal
|
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 |
Menselijke gezondheid en veiligheid |
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 |
Menselijke gezondheid en veiligheid |
GEMET - Concepten, versie 2.4 |
geluidshinder
,
geluidshinder
|
GDI-Vlaanderen Trefwoorden |
Toegevoegd GDI-Vl
,
Geografische gegevens
,
Metadata GDI-Vl-conform
|
INSPIRE priority data set |
Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)
|
Overige trefwoorden |
LUCHTHAVEN
,
GELUIDSCONTOUREN
,
GELUIDSHINDER
,
VLIEGTUIGGELUID, GELUID
|
Overige trefwoorden |
OpenbareMetadata
|
Omschrijving van het gebruik |
De geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren.
De geluidscontouren zijn niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. |
Ruimtelijk schema dataset(serie) |
vector: Vector data wordt gebruikt om
geografische data te representeren. |
Taal |
Nederlands |
Karakterset |
UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646 |
Categorie(ën) |
|
Aanvullende informatie |
Europese richtlijn "Omgevingslawaai" (2002/49/EG):
De Europese richtlijn "Omgevingslawaai" (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingkaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingkaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingkaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen.
De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingkaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.
Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingkaarten:
http://www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/eu-richtlijn/goedgekeurde-geluidskaarten
Specifieke informatie geluidsbelastingkaarten van belangrijke luchthavens:
Overeenkomstig de definitie van een "belangrijke luchthaven" uit het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005 tot omzetting van de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingkaarten van toepassing op de luchthaven Brussels Airport en bijkomend alle andere vliegvelden ingedeeld als klasse 1 inrichtingen volgens VLAREM titel I rubriek 57 (regionale luchthavens van Oostende-Brugge, Antwerpen-Deurne en Kortrijk-Wevelgem).
De strategische geluidsbelastingkaarten van belangrijke luchthavens in Vlaanderen zijn ter beschikking uit hoofde van de verplichting die de exploitant van een luchthaven klasse 1 heeft om jaarlijks de geluidscontouren en aanverwante gegevens te verstrekken (VLAREM II, artikel 5.57.2.2.). In afwijking van deze voorschriften uit VLAREM gebeurt dit 2-jaarlijks voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem.
De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration).
Door de jaarlijkse berekening weerspiegelen de geluidscontouren de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. Geluidscontouren zijn bijgevolg een evolutief gegeven; de ligging ervan vertoont jaarlijks fluctuaties in de geluidimmissie. |
Omschrijving geografische begrenzing |
|
Minimum x-coordinaat |
2.53 |
Maximum x-coordinaat |
5.92 |
Minimum y-coordinaat |
50.67 |
Maximum y-coordinaat |
51.51 |
|
Identificator geografische begrenzing |
Vlaanderen |
|