• Metadata Vlaanderen
  •  
  •  
  •  

Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lden - contouren

Strategische geluidsbelastingkaart van belangrijke luchthavens. Het referentiejaar van deze data is 2011. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie rond de luchthavens van Brussels Airport, Oostende-Brugge, Antwerpen-Deurne en Kortrijk-Wevelgem aangegeven. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast 's avonds en 's nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. Deze geluidsbelastingkaart wordt 5-jaarlijks geactualiseerd.

Identificatie

Versiedatum 2012-10-12
Type versiedatum Creatie: Aanmaakdatum of opnamedatum van de dataset.
Versie dataset(serie) 2011
Dataset identificator a2d52409-ca8b-448d-beec-396ccb5b4fa5

Inhoud

Doel van vervaardiging Algemene beleidsondersteunende kaart. Om een objectieve inschatting te kunnen maken van de geluidbelasting van de belangrijke luchthavens op de omgeving worden op periodieke basis geluidscontouren berekend. Deze geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De strategische geluidsbelastingkaart gerapporteerd in uitvoering van de Europese richtlijn Omgevingslawaai (RL 2002/49/EG) weerspiegelt de situatie voor het referentiejaar 2011.
Status compleet: Productie van de data is compleet / afgerond.

Inhoudelijke beperkingen

Beperkingen van de dataset(serie)

Inhoudelijke gebruiksbeperkingen

Beschrijving De eigenaars van de data maken in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. De eigenaars van de data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
Beschrijving De verplicht te gebruiken referentie luidt: 'Strategische geluidsbelastingkaart, referentiejaar 2011, belangrijke luchthavens, Lden'
Beschrijving De data met betrekking tot de luchthaven Brussels Airport vallen onder de toepassing van volgende disclaimer: https://www.milieuinfo.be/dms/d/d/workspace/SpacesStore/a008ceba-c478-4c98-b565-3bd69096dfdc/BAC_Disclaimer_geluidskaarten_Brussels_Airport.pdf welke bij elke publicatie van data uitdrukkelijk vermeld moet worden.

Contactgegevens service

Organisatie Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Telefoon + 32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
Plaats Brussel
Postcode 1000
Land BELGIE
E-mail BJO.omgeving@vlaanderen.be
Connectiepunt URL www.omgevingvlaanderen.be
Rol Beheerder: Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer van de data.

Contactgegevens service

Organisatie Brussels Airport Company n.v./s.a. (BAC)
Telefoon +32 2 753 42 00
Adres Luchthaven Brussel-Nationaal
Plaats Zaventem
Postcode 1930
Land BELGIE
E-mail noise@brusselsairport.be
Rol Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data.

Contactgegevens service

Organisatie Vlaamse overheid - Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Luchthavenbeleid
Telefoon + 32 2 553 78 11
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 2
Plaats Brussel
Postcode 1000
Land België
E-mail luchthavenbeleid@vlaanderen.be
Rol Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data.

Contactgegevens service

Organisatie Internationale luchthaven Kortrijk-Welvelgem (WIV)
Adres Luchthavenstraat 1, bus 1
Plaats Wevelgem
Postcode 8560
Land België
E-mail airport.kortrijk@skynet.be
Rol Eigenaar: Partij die eigenaar is van de data.
Frequentie 5-jaarlijks: Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd.
Voorbeeldweergave dataset(serie) https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wms?SERVICE=WMS&VERSION=1.1.1&REQUEST=GetMap&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=true&STYLES&LAYERS=hh:hh_lucht_lden_2011&SRS=EPSG%3A31370&WIDTH=858&HEIGHT=330&BBOX=9518.482229747839%2C148172.73525929108%2C271454.8939534676%2C248854.86152133934

Trefwoorden

INSPIRE - Spatial scope Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden Toegevoegd GDI-Vl , Geografische gegevens , Metadata GDI-Vl-conform
INSPIRE priority data set Major airports noise exposure delineation day-evening-night (Noise Directive)
Overige trefwoorden LUCHTHAVEN , GELUIDSCONTOUREN , GELUIDSHINDER , VLIEGTUIGGELUID, GELUID
Overige trefwoorden OpenbareMetadata

Gebruik

Omschrijving van het gebruik De geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren zijn niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau.
Ruimtelijk schema dataset(serie) vector: Vector data wordt gebruikt om geografische data te representeren.

Ruimtelijke resolutie dataset(serie)

Noemer 20000
Taal Nederlands
Karakterset UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
Categorie(ën) Milieu
Aanvullende informatie Europese richtlijn "Omgevingslawaai"(2002/49/EG): De Europese richtlijn "Omgevingslawaai" (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingkaarten op te maken van wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingkaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingkaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingkaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingkaarten: http://www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/eu-richtlijn/goedgekeurde-geluidskaarten Specifieke informatie geluidsbelastingkaarten van belangrijke luchthavens: Overeenkomstig de definitie van een "belangrijke luchthaven" uit het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005 tot omzetting van de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingkaarten van toepassing op de luchthaven Brussels Airport en bijkomend alle andere vliegvelden ingedeeld als klasse 1 inrichtingen volgens VLAREM titel I rubriek 57 (regionale luchthavens van Oostende-Brugge, Antwerpen-Deurne en Kortrijk-Wevelgem). De strategische geluidsbelastingkaarten van belangrijke luchthavens in Vlaanderen zijn ter beschikking uit hoofde van de verplichting die de exploitant van een luchthaven klasse 1 heeft om jaarlijks de geluidscontouren en aanverwante gegevens te verstrekken (VLAREM II, artikel 5.57.2.2.). In afwijking van deze voorschriften uit VLAREM gebeurt dit 2-jaarlijks voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Door de jaarlijkse berekening weerspiegelen de geluidscontouren de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. Geluidscontouren zijn bijgevolg een evolutief gegeven; de ligging ervan vertoont jaarlijks fluctuaties in de geluidimmissie.

Begrenzing

Omschrijving geografische begrenzing

Omschrijvende rechthoek

Minimum x-coordinaat 2.53
Maximum x-coordinaat 5.92
Minimum y-coordinaat 50.67
Maximum y-coordinaat 51.51
Identificator geografische begrenzing Vlaanderen

Referentiesysteem

Horizontaal en/of verticaal referentiesysteem

Naam Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Horizontaal en/of verticaal referentiesysteem

Naam ETRS89 / UTM zone 31N (N-E)

Kwaliteit

Niveau kwaliteitsinformatie Dataset: Informatie heeft betrekking op de dataset.

Bewerkingen

Algemene beschrijving herkomst Aanmaak geluidskaarten

Processtappen

Beschrijving bewerking De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters, ...). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthavens over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. Belangrijkste bronnen: 1. Vluchtinformatie uit luchthaven vluchtdatabases 2. Gesynthetiseerde radardata (Belgocontrol) 3. Meteorologische gegevens (bron: Belgocontrol)

Conformiteit

Domeinconsistentie

Resultaat

Specificatie

Titel Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Versiedatum 2010-12-08
Type versiedatum Publicatie: Uitgavedatum van de dataset.
Uitleg Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Conform verklaard Nee

Toegangs- en gebruiksbeperkingen

Legale en veiligheidsbeperkingen

Beperkingen van de dataset(serie)

Legale beperkingen

Overige beperkingen

Overige beperkingen Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt. Zie onderstaande link: https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/hh/hh_lucht_lden_2011/ows?service=WMS&request=GetLegendGraphic&format=image/png&width=30&height=30&layer=hh_lucht_lden_2011&style=%20hh_lucht_lden_std

Beperkingen van de dataset(serie)

Legale beperkingen

(Juridische) gebruiksbeperking anders: Restrictie niet opgenomen in lijst.

Overige beperkingen

Overige beperkingen (Juridische) gebruiksbeperking: Het hergebruik van de data, voor zowel commerciële als niet-commerciële doeleinden, is niet toegestaan.
Overige beperkingen Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de Vlaamse Overheid of de eigenaars van de data

Beperkingen van de dataset(serie)

Veiligheidsbeperkingen

Type veiligheidsbeperking niet toegankelijk: Niet geschikt voor algemene ontsluiting.

Distributie

Distributieformaat Shapefile (Version: ESRI White Paper July 1998)

Verdeler

Organisatie Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Telefoon +32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
Plaats Brussel
Postcode 1000
Land BELGIE
E-mail BJO.omgeving@vlaanderen.be
Connectiepunt URL http://www.omgevingvlaanderen.be
Rol Verdeler: Partij die de data verstrekt.

Bestelinformatie

Prijsinformatie Gratis
Bestelprocedure Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingkaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).

Overdracht

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&
Protocol OGC:WMS
Naam hh:hh_lucht_lden_2011
Beschrijving WMS 'Geluidsbelasting luchtverkeer Lden 2011'

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&service=WMS&version=1.3.0&request=GetCapabilities
Protocol OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_lucht_lden_2011
Beschrijving WMS-capabilities Geluidsbelasting luchtverkeer Lden 2011

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&service=WMS&version=1.3.0&request=GetMap
Protocol OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
Naam hh:hh_lucht_lden_2011
Beschrijving WMS-GetMap van: Geluidsbelasting luchtverkeer Lden 2011

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?
Protocol OGC:WFS
Naam hh:hh_lucht_lden_2011
Beschrijving WFS endpoint - Geluidsbelasting luchtverkeer Lden 2011

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?service=WFS&version=2.0.0&request=GetCapabilities
Protocol OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_lucht_lden_2011
Beschrijving WFS-capabilities Geluidsbelasting luchtverkeer Lden 2011

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wfs?service=WFS&version=2.0.0&request=getFeature
Protocol OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
Naam hh:hh_lucht_lden_2011
Beschrijving WFS-GetFeature Geluidsbelasting luchtverkeer Lden 2011

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/wms/kml?layers=hh:hh_lucht_lden_2011
Protocol GLG:KML-2.0-http-get-map
Naam hh:hh_lucht_lden_2011
Beschrijving KML service Geluidsbelasting luchtverkeer Lden 2011

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorgeocachepubliek/service/wmts?REQUEST=getcapabilities
Protocol OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities
Naam hh:hh_lucht_lden_2011
Beschrijving WMTS luchtverkeer lden 2011

OnLine bronnen

Connectiepunt URL https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.a2d52409-ca8b-448d-beec-396ccb5b4fa5.multiple_layer.zip
Protocol WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download
Naam Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lden - contouren
Beschrijving Dit is de oorspronkelijke inputdata die nog niet werd omgezet naar Cloud-Optimized Geotiff. Download luchtverkeer lden 2011

Meta-metadata

Metadata identificator (fileIdentifier) 28db7a8a-6161-4c8a-b311-a2a126845ee6
Taal metadatarecord Nederlands
Karakterset metadatarecord UTF-8: 8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
Hiërarchisch niveau Dataset: Informatie heeft betrekking op de dataset.
Beschrijving hiërarchisch niveau Dataset
Metadata wijzigingsdatum 2023-01-23
Naam metadatastandaard ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Versie metadatastandaard GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0

Metadata-auteur

Organisatie Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Telefoon + 32 2 553 83 79
Adres Koning Albert II-laan 20 bus 8
E-mail BJO.omgeving@vlaanderen.be
Rol Contactpunt: Partij waarmee contact kan worden opgenomen voor het vergaren van kennis of verstrekking van de data.

Objectencatalogus

Onderdeel van de dataset Ja

Objectencatalogus citaat

{{'objCatName' | translate}} Strategische geluidsbelastingskaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lden - contouren (OpenbareMetadata)
Objectencatalogus identificator a2050f2d-7d53-4ee4-9775-fefa08c36ce4

Overviews

thumbnail