Distributie |
URI |
https://metadata.vlaanderen.be/srv/resources/distributions/165b5d22-f837-4575-a483-898dd6b82233
|
Identificator |
165b5d22-f837-4575-a483-898dd6b82233 |
Titel |
Ammoniak Emissies Veeteelt per gemeente |
Beschrijving |
De veeteelt is voor 86% verantwoordelijk voor de ammoniakemissie binnen de land- en tuinbouw. Het overige deel is te wijten aan het gebruik van kunstmest en het kleinste aandeel vormen de emissies die vrijkomen tijdens de verwerking van de dierlijke mest.
Ammoniak Emissies Veeteelt: De veeteelt is voor 86% verantwoordelijk voor de ammoniakemissie binnen de land- en tuinbouw in Vlaanderen. De veeteeltemissie omvat stal-en opslagemissie, emissie van grazende dieren en emissie van het uitrijden van dierlijke mest. Het overige deel is te wijten aan het gebruik van kunstmest en het kleinste aandeel vormen de emissies die vrijkomen tijdens de verwerking van de dierlijke mest. Deze laatste (kunstmest en mestverwerking) zijn niet mee opgenomen in het emissiecijfer van de veeteelt.
Luchtkwaliteit Weergave van de berekende luchtkwaliteit (jaargemiddelde) op basis van de vaste meetstations voor vier verschillende luchtverontreinigende stoffen: fijn stof (PM10 en PM2,5), stikstofdioxide en roet (black carbon).
Fijn stof: zeer kleine deeltjes die aanwezig zijn in de lucht; PM10 en PM2,5. Dat staat voor deeltjes (particulate matter) die kleiner zijn dan 10 of 2,5 micrometer
Luchtkwaliteitsindex YACAQI (Year Average Common Air Quality Index) geeft een algemeen beeld van de luchtkwaliteit in een gemeente; >1 wil zeggen dat voor 1 of meerdere van de 4 opgenomen indicatoren de norm niet werd gehaald, <1 wil zeggen dat norm voor alle indicatoren werd gehaald |
URL |
https://int-web.vmm.be/leidraadgemeente/AmmoniakEmissiesVeeteelt-nl-be.csv
|
Formaat |
CSV
|
Licentie |
|
|
Distributie |
URI |
https://metadata.vlaanderen.be/srv/resources/distributions/36e7ee80-6d12-406e-9b54-be451bb4cd0e
|
Identificator |
36e7ee80-6d12-406e-9b54-be451bb4cd0e |
Titel |
grondwater actiegebieden per gemeente |
Beschrijving |
Actiegebied: Binnen een bepaald actiegebied worden specifieke maatregelen genomen om een achteruitgang van de kwantitatieve toestand van het grondwater in een probleemgebied binnen een grondwaterlichaam te voorkomen, om een bestaande negatieve trend te kenteren en om de toestand te verbeteren om op lange termijn de goede kwantitatieve toestand van het grondwaterlichaam te bereiken en/of te behouden. Er kunnen verschillende actiegebieden voor één probleemgebied worden aangeduid. Buiten de actiegebieden geldt het generieke grondwatervergunningenbeleid. Of een gebied een actiegebied is, wordt 6-jaarlijks geëvalueerd bij de opmaak van de nieuwe stroomgebiedbeheerplannen (2016-2021; 2022-2027). |
URL |
https://int-web.vmm.be/leidraadgemeente/GrondwaterActieGebied-nl-be.csv
|
Formaat |
CSV
|
Licentie |
|
|
Distributie |
|
Distributie |
|
Distributie |
|
Distributie |
URI |
https://metadata.vlaanderen.be/srv/resources/distributions/2324a5e7-05fe-4f4d-b946-6d05343cd543
|
Identificator |
2324a5e7-05fe-4f4d-b946-6d05343cd543 |
Titel |
Luchtkwaliteit per omgevingsgebied |
Beschrijving |
Ammoniak Emissies Veeteelt: De veeteelt is voor 86% verantwoordelijk voor de ammoniakemissie binnen de land- en tuinbouw in Vlaanderen. De veeteeltemissie omvat stal-en opslagemissie, emissie van grazende dieren en emissie van het uitrijden van dierlijke mest. Het overige deel is te wijten aan het gebruik van kunstmest en het kleinste aandeel vormen de emissies die vrijkomen tijdens de verwerking van de dierlijke mest. Deze laatste (kunstmest en mestverwerking) zijn niet mee opgenomen in het emissiecijfer van de veeteelt.
Luchtkwaliteit Weergave van de berekende luchtkwaliteit (jaargemiddelde) op basis van de vaste meetstations voor vier verschillende luchtverontreinigende stoffen: fijn stof (PM10 en PM2,5), stikstofdioxide en roet (black carbon).
Fijn stof: zeer kleine deeltjes die aanwezig zijn in de lucht; PM10 en PM2,5. Dat staat voor deeltjes (particulate matter) die kleiner zijn dan 10 of 2,5 micrometer
Luchtkwaliteitsindex YACAQI (Year Average Common Air Quality Index) geeft een algemeen beeld van de luchtkwaliteit in een gemeente; >1 wil zeggen dat voor 1 of meerdere van de 4 opgenomen indicatoren de norm niet werd gehaald, <1 wil zeggen dat norm voor alle indicatoren werd gehaald |
URL |
https://int-web.vmm.be/leidraadgemeente/Luchtkwaliteit-nl-be.csv
|
Formaat |
CSV
|
Licentie |
|
|
Distributie |
|
Distributie |
|
Distributie |
|
Distributie |
URI |
https://metadata.vlaanderen.be/srv/resources/distributions/e95c8041-a5cd-4590-870b-d6637f1d6f8e
|
Identificator |
e95c8041-a5cd-4590-870b-d6637f1d6f8e |
Titel |
Uitstoot fijn stof gebouwenverwarming per gemeente |
Beschrijving |
uitstoot fijn stof (PM2,5) door gebouwenverwarming huishoudens.
Ammoniak Emissies Veeteelt: De veeteelt is voor 86% verantwoordelijk voor de ammoniakemissie binnen de land- en tuinbouw in Vlaanderen. De veeteeltemissie omvat stal-en opslagemissie, emissie van grazende dieren en emissie van het uitrijden van dierlijke mest. Het overige deel is te wijten aan het gebruik van kunstmest en het kleinste aandeel vormen de emissies die vrijkomen tijdens de verwerking van de dierlijke mest. Deze laatste (kunstmest en mestverwerking) zijn niet mee opgenomen in het emissiecijfer van de veeteelt.
Luchtkwaliteit Weergave van de berekende luchtkwaliteit (jaargemiddelde) op basis van de vaste meetstations voor vier verschillende luchtverontreinigende stoffen: fijn stof (PM10 en PM2,5), stikstofdioxide en roet (black carbon).
Fijn stof: zeer kleine deeltjes die aanwezig zijn in de lucht; PM10 en PM2,5. Dat staat voor deeltjes (particulate matter) die kleiner zijn dan 10 of 2,5 micrometer
Luchtkwaliteitsindex YACAQI (Year Average Common Air Quality Index) geeft een algemeen beeld van de luchtkwaliteit in een gemeente; >1 wil zeggen dat voor 1 of meerdere van de 4 opgenomen indicatoren de norm niet werd gehaald, <1 wil zeggen dat norm voor alle indicatoren werd gehaald |
URL |
https://int-web.vmm.be/leidraadgemeente/UitstootFijnstofGebouwenverwarming-nl-be.csv
|
Formaat |
Excel XLSX
|
Taal |
Nederlands
|
Licentie |
|
|
Distributie |
|
Distributie |
URI |
https://metadata.vlaanderen.be/srv/resources/distributions/56d6c858-cdee-49d5-836d-be0278f89480
|
Identificator |
56d6c858-cdee-49d5-836d-be0278f89480 |
Titel |
Bekkenwerking per gemeente 2016-2021 |
Beschrijving |
Vlaanderen is opgedeeld in 11 hydrografische bekkens. In de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen werd er voor elk van deze bekkens een bekkenspecifiek deel uitgewerkt. Deze bekkenspecifieke delen focussen op het waterbeleid in het bekken, zowel op de Vlaamse oppervlaktewaterlichamen (afstroomoppervlakte > 50 km²), als op de lokale oppervlaktewaterwaterlichamen (afstroomoppervlakte < 50 km²). In de stroomgebiedbeheerplannen en in haar bekkenspecifieke delen worden ook prioriteiten gelegd: in bepaalde afstroomzones van Vlaamse oppervlaktewaterlichamen wil Vlaanderen tegen 2021 een goede toestand bereiken, dit zijn de speerpuntgebieden. In andere afstroomzones van Vlaamse oppervlaktewaterlichamen wil Vlaanderen tegen 2027 een goede toestand bereiken, dit zijn de aandachtsgebieden.
Het overzicht per gemeente bevat de hydrografische bekkens, de afstroomzones van Vlaamse Waterlichamen en de Prioritering van deze gebieden(Speerpuntgebied / Aandachtsgebied) die zich op grondgebied van de gemeente bevinden.
Updatecyclus: om de 6 jaar |
URL |
https://int-web.vmm.be/leidraadgemeente/WaterkwaliteitBekkenwerking-nl-be.csv
|
Formaat |
CSV
|
Taal |
Nederlands
|
Licentie |
|
|
Distributie |
|
Distributie |
|
Distributie |
|
Distributie |
|
Distributie |
|
Distributie |
URI |
https://metadata.vlaanderen.be/srv/resources/distributions/aac12156-29d2-4a9b-acf1-12de3b9cc0ba
|
Identificator |
aac12156-29d2-4a9b-acf1-12de3b9cc0ba |
Titel |
signaalgebieden 2014-2017 |
Beschrijving |
Signaalgebieden zijn nog niet ontwikkelde gebieden met een harde ruimtelijke bestemming (vb. woonuitbreidingsgebied, industriegebied...) die ook een functie kunnen vervullen in de aanpak van wateroverlast, omdat ze kunnen overstromen of omdat ze omwille van specifieke bodemeigenschappen als een natuurlijke spons fungeren. Het gaat om gebieden met een mogelijke tegenstrijdigheid tussen de huidige bestemmingsvoorschriften en de belangen van het watersysteem. Als na grondige analyse van een signaalgebied blijkt dat het risico op wateroverlast bij ontwikkelen van het gebied volgens de bestemming toeneemt, dan beslist de Vlaamse Regering tot een vervolgtraject voor dat gebied.
In het vervolgtraject legt de Vlaamse Regering een ontwikkelingsperspectief voor het gebied vast en bepaalt ze via welk instrument het ontwikkelingsperspectief moet gerealiseerd worden. Als het signaalgebied een andere bestemming moet krijgen, duidt de Vlaamse Regering ook het bestuur aan dat het initiatief moet nemen om de herbestemming te realiseren. Voor 235 signaalgebieden, variërend in grootte van enkele percelen tot meerdere hectares, heeft de Vlaamse Regering de voorbije jaren een beslissing genomen over welk initiatief nodig is om het waterbergend vermogen van dat gebied in de toekomst te behouden.
Het overzicht per gemeente bevat de signaalgebieden die gelegen zijn op het grondgebied van de gemeente. |
URL |
http://int-web.vmm.be/leidraadgemeente/WateroverlastSignaalgebied-nl-be.csv
|
Formaat |
CSV
|
Licentie |
|
|