Keyword

RUP

44 record(s)
 
Type of resources
Metadata standard
standardName
Available actions
flanderskeyword
Provided by
status
Topics
Keywords
Contact for the resource
Years
Formats
protocol
domain
Representation types
Update frequencies
Scale 1:
INSPIRE themes
From 1 - 10 / 44
  • Deze data wordt dagelijks bijgehouden en is dus steeds up to date Samenvatting: De plannen van aanleg worden in de wet op de stedebouw (decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996) omschreven; bedoeld zijn het gewestplan, het algemeen plan van aanleg (A.P.A.) en bijzonder plan van aanleg (B.P.A.). Een bijzonder plan van aanleg geeft voor het betrokken deel van het gemeentelijk grondgebied volgende elementen aan: de bestaande toestand; de gedetailleerde bestemming van verschillende delen van het grondgebied voor bewoning, nijverheid, landbouw of enig ander gebruik; het tracé van alle in het bestaande verkeerswegennet te brengen wijzigingen; de voorschriften betreffende de plaatsing, de grootte en de welstand van de gebouwen en afsluitingen, alsmede die betreffende de binnenplaatsen en tuinen. Het kan bovendien aangeven: de voorschriften betreffende het aanleggen en uitrusten van de wegen, de bouwvrije stroken en de beplantingen; de plaatsen die bestemd worden voor het aanleggen van groene ruimten, bosreservaten, sportvelden en begraafplaatsen, alsmede voor openbare gebouwen en voor monumenten; indien een ruilverkaveling of herverkaveling nodig blijkt, de grenzen van de nieuwe kavels, onder vermelding dat die grenzen door het schepencollege kunnen worden gewijzigd met goedkeuring van de Vlaamse regering. De hierboven opgesomde voorschriften kunnen eigendomsbeperkingen inhouden, met inbegrip van bouwverbod. Wanneer een streek-, gewest- of algemeen plan bestaat, richt het bijzonder plan zich naar de aanwijzingen en bepalingen ervan, en vult ze aan. Het kan er desnoods van afwijken. Sinds het nieuw decreet op de ruimtelijke ordening van 18 mei 1999 (DRO) wordt het vroegere systeem van gewestplanwijzigingen en BPA's vervangen door de meer flexibele Ruimtelijke UitvoeringsPlannen (RUP's), Deze worden opgemaakt door de 3 bevoegdheisniveau's nl, gemeente, provincie en gewest op basis van het subsidiariteitsprincipe, Deze plannen worden opgemaakt om uitvoering te geven aan de ruimtelijke structuurplannen en worden bijgevolg steeds opgemaakt vertrekkende vanuit de visie van een ruimtelijk structuurplan, Deze laatste zijn strategische beleidsplannen die voor een bepaalde plantermijn aangeven hoe de ruimte van het betrokken grondgebied ontwikkeld en beheerd zal worden, Een RUP bevat elementen van bestemming, beheer en inrichting, Deze informatie zit vervat in stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn op een stuk grondgebied en bijgevolg en ruimtelijke link hebben (al dan niet perceelsgebonden) De hier gepubliceerde laag 'BPA-RUP-grondvlak (actuele toestand)' is een digitale vectoriële versie van de samengevoegde geactualiseerde BPA's en RUP's voor Antwerpen en wordt best gebruikt in combinatie met de gegeorefereerde scans van de originele analoge (papieren) plannen. De laag is een onderdeel van een meer uitgebreid bestand dat is opgebouwd uit 9 lagen namelijk de BPA-RUP-grondvlakken, de overdrukken (in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), de lijnen(in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), de punten(in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), een laag voor de eventuele deelzones binnen het RUP en de BPA- of RUP-contour (onderdeel van het plannenregister) . Hier worden enkel de geactualiseerde bestemmingsgebieden (de zogenaamde 'grondkleur' bv, 'zone voor kantoren') van de rechtsgeldige BPA's en RUP's weergegeven en gedocumenteerd. Deze laag is per definitie niet-overlappend binnen éénzelfde BPA of RUP,(in tegenstelling tot de overdruklaag die wel overlappende delen kan bevatten). Opbouw lagen volgens richtlijn op http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/registers/digirups/digirups.html. Voor de gemeentelijke RUPs van Antwerpen wordt voor de hoofdbestemming gekozen uit de lijst uit het handboek RUPs. (hierop wordt de inkleuring ook gebaseerd) Doel: De bestemmingscontouren dienen ter ondersteuning van de ruimtelijke planning en adviesverlening in Antwerpen op alle beleidsniveaus. Het is een belangrijke informatielaag bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid via ruimtelijke analyse, kartografie, en geautomatiseerde dossierafhandeling. Aanmaak: Digitalisatie van de BPA-bestemmingen van de rechtsgeldige BPA’s adhv de ingescande en gegeorefereerde scans.Recente BPA's en Gemeentelijke RUP's worden aangelverd in GIS-formaat, De provinciale en gewestelijke RUP's worden decretaal verplicht in GIS aangeleverd door de betreffende overheid.

  • Deze data wordt dagelijks bijgehouden en is dus steeds up to date Samenvatting: De plannen van aanleg worden in de wet op de stedebouw (decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996) omschreven; bedoeld zijn het gewestplan, het algemeen plan van aanleg (A.P.A.) en bijzonder plan van aanleg (B.P.A.). Een bijzonder plan van aanleg geeft voor het betrokken deel van het gemeentelijk grondgebied volgende elementen aan: de bestaande toestand; de gedetailleerde bestemming van verschillende delen van het grondgebied voor bewoning, nijverheid, landbouw of enig ander gebruik; het tracé van alle in het bestaande verkeerswegennet te brengen wijzigingen; de voorschriften betreffende de plaatsing, de grootte en de welstand van de gebouwen en afsluitingen, alsmede die betreffende de binnenplaatsen en tuinen. Het kan bovendien aangeven: de voorschriften betreffende het aanleggen en uitrusten van de wegen, de bouwvrije stroken en de beplantingen; de plaatsen die bestemd worden voor het aanleggen van groene ruimten, bosreservaten, sportvelden en begraafplaatsen, alsmede voor openbare gebouwen en voor monumenten; indien een ruilverkaveling of herverkaveling nodig blijkt, de grenzen van de nieuwe kavels, onder vermelding dat die grenzen door het schepencollege kunnen worden gewijzigd met goedkeuring van de Vlaamse regering. De hierboven opgesomde voorschriften kunnen eigendomsbeperkingen inhouden, met inbegrip van bouwverbod. Wanneer een streek-, gewest- of algemeen plan bestaat, richt het bijzonder plan zich naar de aanwijzingen en bepalingen ervan, en vult ze aan. Het kan er desnoods van afwijken. Sinds het nieuw decreet op de ruimtelijke ordening van 18 mei 1999 (DRO) wordt het vroegere systeem van gewestplanwijzigingen en BPA's vervangen door de meer flexibele Ruimtelijke UitvoeringsPlannen (RUP's), Deze worden opgemaakt door de 3 bevoegdheisniveau's nl, gemeente, provincie en gewest op basis van het subsidiariteitsprincipe, Deze plannen worden opgemaakt om uitvoering te geven aan de ruimtelijke structuurplannen en worden bijgevolg steeds opgemaakt vertrekkende vanuit de visie van een ruimtelijk structuurplan, Deze laatste zijn strategische beleidsplannen die voor een bepaalde plantermijn aangeven hoe de ruimte van het betrokken grondgebied ontwikkeld en beheerd zal worden, Een RUP bevat elementen van bestemming, beheer en inrichting, Deze informatie zit vervat in stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn op een stuk grondgebied en bijgevolg en ruimtelijke link hebben (al dan niet perceelsgebonden) De hier gepubliceerde laag 'BPA-RUP-grondvlak (actuele toestand)' is een digitale vectoriële versie van de samengevoegde geactualiseerde BPA's en RUP's voor Antwerpen en wordt best gebruikt in combinatie met de gegeorefereerde scans van de originele analoge (papieren) plannen. De laag is een onderdeel van een meer uitgebreid bestand dat is opgebouwd uit 9 lagen namelijk de BPA-RUP-grondvlakken, de overdrukken (in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), de lijnen(in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), de punten(in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), een laag voor de eventuele deelzones binnen het RUP en de BPA- of RUP-contour (onderdeel van het plannenregister) . Hier worden enkel de geactualiseerde bestemmingsgebieden (de zogenaamde 'grondkleur' bv, 'zone voor kantoren') van de rechtsgeldige BPA's en RUP's weergegeven en gedocumenteerd. Deze laag is per definitie niet-overlappend binnen éénzelfde BPA of RUP,(in tegenstelling tot de overdruklaag die wel overlappende delen kan bevatten). Opbouw lagen volgens richtlijn op http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/registers/digirups/digirups.html. Voor de gemeentelijke RUPs van Antwerpen wordt voor de hoofdbestemming gekozen uit de lijst uit het handboek RUPs. (hierop wordt de inkleuring ook gebaseerd) Doel: De bestemmingscontouren dienen ter ondersteuning van de ruimtelijke planning en adviesverlening in Antwerpen op alle beleidsniveaus. Het is een belangrijke informatielaag bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid via ruimtelijke analyse, kartografie, en geautomatiseerde dossierafhandeling. Aanmaak: Digitalisatie van de BPA-bestemmingen van de rechtsgeldige BPA’s adhv de ingescande en gegeorefereerde scans.Recente BPA's en Gemeentelijke RUP's worden aangelverd in GIS-formaat, De provinciale en gewestelijke RUP's worden decretaal verplicht in GIS aangeleverd door de betreffende overheid,

  • Deze data wordt dagelijks bijgehouden en is dus steeds up to date Samenvatting: De plannen van aanleg worden in de wet op de stedebouw (decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996) omschreven; bedoeld zijn het gewestplan, het algemeen plan van aanleg (A.P.A.) en bijzonder plan van aanleg (B.P.A.). Een bijzonder plan van aanleg geeft voor het betrokken deel van het gemeentelijk grondgebied volgende elementen aan: de bestaande toestand; de gedetailleerde bestemming van verschillende delen van het grondgebied voor bewoning, nijverheid, landbouw of enig ander gebruik; het tracé van alle in het bestaande verkeerswegennet te brengen wijzigingen; de voorschriften betreffende de plaatsing, de grootte en de welstand van de gebouwen en afsluitingen, alsmede die betreffende de binnenplaatsen en tuinen. Het kan bovendien aangeven: de voorschriften betreffende het aanleggen en uitrusten van de wegen, de bouwvrije stroken en de beplantingen; de plaatsen die bestemd worden voor het aanleggen van groene ruimten, bosreservaten, sportvelden en begraafplaatsen, alsmede voor openbare gebouwen en voor monumenten; indien een ruilverkaveling of herverkaveling nodig blijkt, de grenzen van de nieuwe kavels, onder vermelding dat die grenzen door het schepencollege kunnen worden gewijzigd met goedkeuring van de Vlaamse regering. De hierboven opgesomde voorschriften kunnen eigendomsbeperkingen inhouden, met inbegrip van bouwverbod. Wanneer een streek-, gewest- of algemeen plan bestaat, richt het bijzonder plan zich naar de aanwijzingen en bepalingen ervan, en vult ze aan. Het kan er desnoods van afwijken. Sinds het nieuw decreet op de ruimtelijke ordening van 18 mei 1999 (DRO) wordt het vroegere systeem van gewestplanwijzigingen en BPA's vervangen door de meer flexibele Ruimtelijke UitvoeringsPlannen (RUP's), Deze worden opgemaakt door de 3 bevoegdheisniveau's nl, gemeente, provincie en gewest op basis van het subsidiariteitsprincipe, Deze plannen worden opgemaakt om uitvoering te geven aan de ruimtelijke structuurplannen en worden bijgevolg steeds opgemaakt vertrekkende vanuit de visie van een ruimtelijk structuurplan, Deze laatste zijn strategische beleidsplannen die voor een bepaalde plantermijn aangeven hoe de ruimte van het betrokken grondgebied ontwikkeld en beheerd zal worden, Een RUP bevat elementen van bestemming, beheer en inrichting, Deze informatie zit vervat in stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn op een stuk grondgebied en bijgevolg en ruimtelijke link hebben (al dan niet perceelsgebonden) De hier gepubliceerde laag 'BPA-RUP-grondvlak (actuele toestand)' is een digitale vectoriële versie van de samengevoegde geactualiseerde BPA's en RUP's voor Antwerpen en wordt best gebruikt in combinatie met de gegeorefereerde scans van de originele analoge (papieren) plannen. De laag is een onderdeel van een meer uitgebreid bestand dat is opgebouwd uit 9 lagen namelijk de BPA-RUP-grondvlakken, de overdrukken (in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), de lijnen(in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), de punten(in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), een laag voor de eventuele deelzones binnen het RUP en de BPA- of RUP-contour (onderdeel van het plannenregister) . Hier worden enkel de geactualiseerde bestemmingsgebieden (de zogenaamde 'grondkleur' bv, 'zone voor kantoren') van de rechtsgeldige BPA's en RUP's weergegeven en gedocumenteerd. Deze laag is per definitie niet-overlappend binnen éénzelfde BPA of RUP,(in tegenstelling tot de overdruklaag die wel overlappende delen kan bevatten). Opbouw lagen volgens richtlijn op http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/registers/digirups/digirups.html. Voor de gemeentelijke RUPs van Antwerpen wordt voor de hoofdbestemming gekozen uit de lijst uit het handboek RUPs. (hierop wordt de inkleuring ook gebaseerd) Doel: De bestemmingscontouren dienen ter ondersteuning van de ruimtelijke planning en adviesverlening in Antwerpen op alle beleidsniveaus. Het is een belangrijke informatielaag bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid via ruimtelijke analyse, kartografie, en geautomatiseerde dossierafhandeling. Aanmaak: Digitalisatie van de BPA-bestemmingen van de rechtsgeldige BPA’s adhv de ingescande en gegeorefereerde scans.Recente BPA's en Gemeentelijke RUP's worden aangeleverd in GIS-formaat, De provinciale en gewestelijke RUP's worden decretaal verplicht in GIS aangeleverd door de betreffende overheid.

  • Deze data wordt dagelijks bijgehouden en is dus steeds up to date Samenvatting: De plannen van aanleg worden in de wet op de stedebouw (decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996) omschreven; bedoeld zijn het gewestplan, het algemeen plan van aanleg (A.P.A.) en bijzonder plan van aanleg (B.P.A.). Een bijzonder plan van aanleg geeft voor het betrokken deel van het gemeentelijk grondgebied volgende elementen aan: de bestaande toestand; de gedetailleerde bestemming van verschillende delen van het grondgebied voor bewoning, nijverheid, landbouw of enig ander gebruik; het tracé van alle in het bestaande verkeerswegennet te brengen wijzigingen; de voorschriften betreffende de plaatsing, de grootte en de welstand van de gebouwen en afsluitingen, alsmede die betreffende de binnenplaatsen en tuinen. Het kan bovendien aangeven: de voorschriften betreffende het aanleggen en uitrusten van de wegen, de bouwvrije stroken en de beplantingen; de plaatsen die bestemd worden voor het aanleggen van groene ruimten, bosreservaten, sportvelden en begraafplaatsen, alsmede voor openbare gebouwen en voor monumenten; indien een ruilverkaveling of herverkaveling nodig blijkt, de grenzen van de nieuwe kavels, onder vermelding dat die grenzen door het schepencollege kunnen worden gewijzigd met goedkeuring van de Vlaamse regering. De hierboven opgesomde voorschriften kunnen eigendomsbeperkingen inhouden, met inbegrip van bouwverbod. Wanneer een streek-, gewest- of algemeen plan bestaat, richt het bijzonder plan zich naar de aanwijzingen en bepalingen ervan, en vult ze aan. Het kan er desnoods van afwijken. Sinds het nieuw decreet op de ruimtelijke ordening van 18 mei 1999 (DRO) wordt het vroegere systeem van gewestplanwijzigingen en BPA's vervangen door de meer flexibele Ruimtelijke UitvoeringsPlannen (RUP's), Deze worden opgemaakt door de 3 bevoegdheisniveau's nl, gemeente, provincie en gewest op basis van het subsidiariteitsprincipe, Deze plannen worden opgemaakt om uitvoering te geven aan de ruimtelijke structuurplannen en worden bijgevolg steeds opgemaakt vertrekkende vanuit de visie van een ruimtelijk structuurplan, Deze laatste zijn strategische beleidsplannen die voor een bepaalde plantermijn aangeven hoe de ruimte van het betrokken grondgebied ontwikkeld en beheerd zal worden, Een RUP bevat elementen van bestemming, beheer en inrichting, Deze informatie zit vervat in stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn op een stuk grondgebied en bijgevolg en ruimtelijke link hebben (al dan niet perceelsgebonden) De hier gepubliceerde laag 'BPA-RUP-grondvlak (actuele toestand)' is een digitale vectoriële versie van de samengevoegde geactualiseerde BPA's en RUP's voor Antwerpen en wordt best gebruikt in combinatie met de gegeorefereerde scans van de originele analoge (papieren) plannen. De laag is een onderdeel van een meer uitgebreid bestand dat is opgebouwd uit 9 lagen namelijk de BPA-RUP-grondvlakken, de overdrukken (in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), de lijnen(in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), de punten(in 2 lagen op basis van al of niet geometrisch nauwkeurig), een laag voor de eventuele deelzones binnen het RUP en de BPA- of RUP-contour (onderdeel van het plannenregister) . Hier worden enkel de geactualiseerde bestemmingsgebieden (de zogenaamde 'grondkleur' bv, 'zone voor kantoren') van de rechtsgeldige BPA's en RUP's weergegeven en gedocumenteerd. Deze laag is per definitie niet-overlappend binnen éénzelfde BPA of RUP,(in tegenstelling tot de overdruklaag die wel overlappende delen kan bevatten). Opbouw lagen volgens richtlijn op http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/registers/digirups/digirups.html. Voor de gemeentelijke RUPs van Antwerpen wordt voor de hoofdbestemming gekozen uit de lijst uit het handboek RUPs. (hierop wordt de inkleuring ook gebaseerd) Doel: De bestemmingscontouren dienen ter ondersteuning van de ruimtelijke planning en adviesverlening in Antwerpen op alle beleidsniveaus. Het is een belangrijke informatielaag bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid via ruimtelijke analyse, kartografie, en geautomatiseerde dossierafhandeling. Aanmaak: Digitalisatie van de BPA-bestemmingen van de rechtsgeldige BPA’s adhv de ingescande en gegeorefereerde scans.Recente BPA's en Gemeentelijke RUP's worden aangeleverd in GIS-formaat, De provinciale en gewestelijke RUP's worden decretaal verplicht in GIS aangeleverd door de betreffende overheid.

  • Dossiercode PL, 2003-heden. De dataset bevat de actief openbare documenten van deze procedure. Enkel dossiers waarvoor vóór 20/7/2023 een kennisgeving volledig verklaard werd, werden opgenomen in de dataset. De dataset bevat ook enkel de verdere dossierstappen die afgerond werden vóór deze datum. Deze procedure kan gevolgd worden voor erg diverse soorten plannen en programma's. Specifiek voor RUP’s: het gaat enkel om RUP's waarvan de kennisgeving volledig is verklaard voor of op 30 april 2017 en waarvoor de plenaire vergadering uiterlijk op 31 december 2018 werd gehouden. Recentere RUP's volgen de geïntegreerde RUP/m.e.r.-procedure en zijn opgenomen in een andere dataset. Als het plan of programma opgemaakt wordt voor een volledige gemeente, provincie of voor heel Vlaanderen, werden de relevante gemeenten, provincies of heel Vlaanderen opgenomen als contour voor het plan-MER. Als het plan opgemaakt werd voor een bepaald gebied en als het plan opgenomen is in DSI (bijvoorbeeld een plan-MER voor een RUP van vóór de geïntegreerde RUP/MER-procedure), dan werd de desbetreffende (maximale) contour uit DSI opgenomen voor het plan-MER. Indien deze link niet gevonden werd of niet bestaat (bijvoorbeeld voor plannen voor zoekzones voor windturbines, het gebied rond een luchthaven of rond waterlopen, ...), werden de gemeentegrenzen van de gemeenten uit het plangebied gebruikt als (te ruime) afbakening voor het plan-MER. Milieueffectrapportage (m.e.r.) beoogt de mogelijke gevolgen van plannen en programma's voor het leefmilieu en voor de gezondheid van de mens in beeld te brengen opdat deze op een gelijkwaardige wijze (als andere aspecten en belangen) zouden worden meegenomen bij de opmaak van én de besluitvorming over deze plannen en programma's. Meer informatie op de website van Team Omgevingseffecten (link: https://omgeving.vlaanderen.be/nl/omgevingsvergunning/milieueffectrapportage/mer-dossierdatabank)

  • Dossiercode PLIMOB, 2009-heden. De dataset bevat de actief openbare documenten i.v.m. milieueffectrapportage van de procedure tot opmaak van regionale mobiliteitsplannen sinds 2009. Voor andere actief openbare documenten wordt doorverwezen naar de website van de vervoerregio's. Enkel dossiers opgestart vóór 20/7/2023 en procedurestappen gezet vóór 20/7/2023 werden opgenomen in de dataset. Als contour voor het plan-MER werden de gemeenten uit de Vervoerregio opgenomen. Milieueffectrapportage (m.e.r.) beoogt de mogelijke gevolgen van plannen en programma's voor het leefmilieu en voor de gezondheid van de mens in beeld te brengen opdat deze op een gelijkwaardige wijze (als andere aspecten en belangen) zouden worden meegenomen bij de opmaak van én de besluitvorming over deze plannen en programma's. Meer informatie op de website van Team Omgevingseffecten (link: https://omgeving.vlaanderen.be/nl/omgevingsvergunning/milieueffectrapportage/mer-dossierdatabank).

  • Dossiercode SCRHO, 2019-heden. De dataset bevat de actief openbare documenten van deze procedure. Enkel dossiers waarvoor vóór 20/7/2023 een beslissing genomen werd over de plan-MER-plicht, werden opgenomen in de dataset. Als contour voor de plan-m.e.r.-screening werd de desbetreffende (maximale) contour uit DSI opgenomen, tenzij de screeningsprocedure afgerond werd maar de procedure voor de herziening of opheffing van voorschriften toch niet opgestart werd of niet afgerond werd vóór 20/7/2023 en dus niet in DSI zit. In dat geval werd de gemeentegrens opgenomen als (te ruime) contour. Meer informatie op de website van Team Omgevingseffecten (link: https://omgeving.vlaanderen.be/nl/omgevingsvergunning/milieueffectrapportage/mer-dossierdatabank).

  • Dossiercode PLI, 2017-heden. De dataset bevat de kwaliteitsbeoordeling van het plan-MER als onderdeel van de milieueffectenrapportage volgens de geïntegreerde RUP/MER-procedure waarbij een plan-MER gemaakt wordt. Voor andere actief openbare documenten wordt doorverwezen naar het DSI-loket. Enkel dossiers waarvan het plan-MER een kwaliteitsbeoordeling kreeg vóór 20/7/2023 werden opgenomen in de dataset. Als contour voor het plan-MER werd de maximale contour van het plangebied doorheen de verschillende procedurefasen in DSI opgenomen. Milieueffectrapportage (m.e.r.) beoogt de mogelijke gevolgen van plannen en programma's voor het leefmilieu en voor de gezondheid van de mens in beeld te brengen opdat deze op een gelijkwaardige wijze (als andere aspecten en belangen) zouden worden meegenomen bij de opmaak van én de besluitvorming over deze plannen en programma's. Meer informatie op de website van Team Omgevingseffecten (link: https://omgeving.vlaanderen.be/nl/omgevingsvergunning/milieueffectrapportage/mer-dossierdatabank).

  • Dossiercode OPL, 2009-heden. Enkel dossiers waarvoor vóór 20/7/2023 een beslissing genomen werd over de ontheffing van de plan-MER-plicht, werden opgenomen in de dataset. Als het gaat om een ontheffing van de plan-m.e.r.-plicht voor een RUP en als dat RUP opgenomen is in DSI, werd de desbetreffende (maximale) contour opgenomen voor de ontheffing. Indien deze link niet gevonden werd of indien het RUP nooit afgerond werd en dus niet in DSI zit, werden de gemeentegrenzen van de gemeenten uit het plangebied gebruikt als (te ruime) afbakening voor de ontheffing. Als het gaat om een ontheffing van de plan-m.e.r.-plicht voor een ander soort plan, met als plangebied een volledige gemeente, provincie of heel Vlaanderen, dan werd het plangebied van het plan in kwestie gebruikt als contour voor de ontheffing. Meer informatie op de website van Team Omgevingseffecten (link: https://omgeving.vlaanderen.be/nl/omgevingsvergunning/milieueffectrapportage/mer-dossierdatabank).

  • Dossiercode SCRSV, 2018-heden. De dataset bevat de actief openbare documenten van deze procedure sinds 2018. Enkel dossiers waarvoor vóór 20/7/2023 een beslissing genomen werd over de plan-MER-plicht, werden opgenomen in de dataset. Als een verordening geldt voor een volledige gemeente, provincie of heel Vlaanderen, werd de desbetreffende gemeente, provincie of Vlaanderen opgenomen als contour voor de plan-m.e.r.-screening. Als een verordening geldt voor een deel van het grondgebied van een gemeente, werd de desbetreffende (maximale) contour uit DSI opgenomen, tenzij de screeningsprocedure afgerond werd maar de procedure voor de verordening toch niet opgestart werd of niet afgerond werd vóór 20/7/2023 en de verordening-in-opmaak dus niet in DSI zit. In dat geval werd de gemeentegrens opgenomen als (te ruime) contour voor de plan-m.e.r.-screening. Meer informatie op de website van Team Omgevingseffecten (link: https://omgeving.vlaanderen.be/nl/omgevingsvergunning/milieueffectrapportage/mer-dossierdatabank)